MBI analyse
Al jaren sluimert de gedachte: “Ik wil ondernemen. Ik wil meer autonomie, meer zelfstandigheid, mijn eigen agenda kunnen bepalen”. Op een gegeven moment, neem je de dan ‘eindelijk’ beslissing om deze gedachte serieus te nemen en te onderzoeken of het runnen van een eigen bedrijf écht iets is voor jou.
CEO van je eigen bedrijf
Waar begin je? Wat is er mogelijk en wat past bij jou? Veel vragen en onzekerheden. Een nieuwe wereld dient zich aan. Je hebt inmiddels uitgebreide ervaring opgedaan als manager/directeur en je hebt een bepaalde levensstandaard die je ook niet helemaal kwijt wil/kan. Starten van scratch af aan past niet bij jou, bovendien ben je geen ‘uitvinder’, maar een ondernemer. Jouw toegevoegde waarde en ervaring ligt juist in het managen van een organisatie naar een volgende fase. Die skills en ervaring wil je nu graag inzetten voor je eigen bedrijf!
Maar hoe? Hoe kan je er nu voor zorgen dat je de juiste stappen gaat zetten om uiteindelijk als ondernemer aan het roer te staan bij een prachtig bedrijf dat precies bij jou past! Dit kan door middel van een management buy-in (MBI), de (gedeeltelijke) overname van een bestaand bedrijf!
(gedeeltelijke) overname door een manager van buitenaf
Gelukkig zijn er veel bedrijven in het MKB juist op zoek naar opvolging of meer (internationale) kennis en ervaring, om het bedrijf naar een volgende groeifase te leiden.
De opvolger van een ondernemer is niet altijd al in het bedrijf of de familie aanwezig. In dat geval moet die opvolging buiten het bedrijf worden gezocht, waarbij juist een manager/directeur van buitenaf het beste past in het opvolgingsplaatje van het bedrijf. Lees ook; Voordelen bedrijfsopvolging door MBI.
De ‘kunst’ is om het juiste bedrijf, in de juiste fase te vinden, dat bovendien aansluit bij jouw expertise.
Als dit je aanspreekt, nodigen wij je graag uit om de MBI analyse te gaan doen!
MBI Analyse
Voor een degelijke voorbereiding en optimale oriëntatie op het ondernemerschap heeft BuyInside de ‘MBI Analyse’ ontwikkeld. Al ruim 16 jaar begeleiden wij, met veel succes en enthousiasme, ondernemende managers (en ervaren ondernemers) in hun oriëntatie op ondernemerschap en de route daar naartoe.
Door de ‘MBI analyse’ krijg je een goed beeld van jezelf als toekomstig ondernemer en krijg je meer zicht op een mogelijke stap als ‘overnemer’. Als je heel goed weet wat jouw ondernemersprofiel is, dan is het vervolgens ook relatief makkelijker om te bepalen in welke setting jouw profiel het beste tot zijn recht komt, oftewel wat je zoekprofiel is. Deze beide elementen (ondernemersprofiel en zoekprofiel) zijn dan ook de uitkomsten van je analyse!
Onderdelen MBI anayse
De MBI analyse bestaat uit:
- 3 individuele coachsessies, die worden afgenomen door een ervaren en succesvol ondernemerscoach. Onze collega is oud-ondernemer en heeft inmiddels ruim 150 kandidaten via de analyse begeleid bij het oriënteren op ondernemerschap en het creëren van een ondernemersprofiel en zoekprofiel.
- Afname van een persoonlijkheidstest bij aanvang van het traject. Waarbij de uitkomsten van jouw test worden vergeleken met een gemiddeld ondernemersprofiel, zo geeft de analyse de nodige handvaten om een beter beeld van je ‘ondernemende’ zelf te krijgen en met meer kennis en inzicht ‘de diepte’ in te kunnen gaan;
- Indien gewenst het opstellen van je eigen BuyIn Memorandum, wat je nodig hebt als start voor de volgende fase als MBI kandidaat. Hiermee heb je de focus om de overnamemarkt te betreden. Je wordt serieus genomen en kunt gericht op zoek naar jouw eigen bedrijf!
De uitkomst van het traject kan natuurlijk ook zijn dat je besluit af te zien van zelfstandig ondernemerschap al of niet door een bedrijfsovername. Soms word je gewaar dat je weliswaar een zeer ondernemende manager bent, maar nog niet klaar voor een bedrijfsovername.