MBI Stappenplan

Routekaart naar je eigen bedrijf !

 

Je oriënteert je op een eigen bedrijf. Je wilt ondernemen! Een bedrijf opstarten is om allerlei redenen geen optie. Bovendien ben je een ervaren manager en ligt je toegevoegde waarde in het managen en uitbouwen van bestaande business. Kortom, een management buy in lijkt voor jou de meest geschikte route op weg naar je ondernemerschap. Maar waar begin je?

 

 

STAP 1:                De ‘waarom’ vraag

Ga vooral ten eerste bij je zelf na waarom je wilt ondernemen en of je in grote lijnen wel een geschikt profiel hebt om dat via een management buy in te doen (zie ook, …(link)).

 

STAP 2                  committeren!

Committeer je! Zorg dat alles om je heen de komende zoek- en overnameperiode ten dienste staat van je overnameproces. Richt zaken hier op in, maar belangrijker nog; committeer je aan je einddoel, je bedrijf. Wij willen van je horen “ik ga dit jaar een bedrijf kopen, punt!”

 

STAP 3                  jouw ondernemersprofiel

Wat is jouw ondernemersprofiel?! Weet je heel goed van jezelf wat jouw specifieke toegevoegde waarde is en wat jouw rol straks als eigenaar moet zijn om het beste uit jezelf en je bedrijf te halen? Inzage in je eigen ondernemersprofiel is ten eerste noodzakelijk voordat je kunt gaan nadenken wat voor type bedrijf, markt en business het beste bij je past.

 

STAP 4                  focus

Je zult heel goed moeten weten wat voor bedrijf en business bij je past en wat je dus zoekt. Zonder focus kun je de markt niet op.

 

Focus is de basis van ieder MBI-traject. Focus levert je een efficiënt en effectief zoektraject op en gaat veel verder dan alleen de branche en regio benoemen. Een goed gefocuste MBI-er heeft een visie ontwikkeld op de doelmarkt en weet vooral aan welke typeringen zijn bedrijf moet voldoen. Hij kent zijn toegevoegde waarde als ondernemer en weet in welke omgeving hij excelleert. Het in kaart brengen van die essentiële typeringen levert een gericht zoekprofiel op dat vaak branche overschrijdend is. Door op die manier te focussen vergroot je dus juist je overnamemogelijkheden.

 

 

STAP 5                  Zoeken

Alles staat nu in de steigers. Je hebt je goed voorbereid. Stap 1 t/m 4 heb je naar voldoening doorlopen. Dan wordt het nu hoog tijd dat je op gesprek gaat!

 

De verkoopmarkt van bedrijven, anders dan de huizenmarkt, is een erg ondoorzichtige markt. Er staat bij bedrijven immers geen verkoopbord in de tuin. Waar vind je dan de bedrijven die bij jouw profiel passen en die aan jou willen verkopen? Omdat je een MBI-er bent hebt jeunieke positie als kopende kandidaat. Niet alle verkoopdossiers zijn geschikt voor een MBI of verkoper en adviseur willen niet met MBI in gesprek. Zorg dus dat je aan tafel komt bij bedrijven die openstaan voor een MBI oplossing en uiteraard bij je profiel passen

 

Lees ook verder: ……. (link)

 

 

Stap 6                   klik!

Jij gaat in je eerste gesprek en analyse vooral na of je een klik met de business en met de verkoper hebt. Het is belangrijk om van alles over de cijfers van het bedrijf te weten te komen, maar het begint bij aansluiting vinden bij het specifieke bedrijf, haar markt, kansen, etcetera. Een cijfermatige analyse proberen we zsm parallel hier bij te betrekken. Naast dat je het helemaal in de business moet zien zitten, zul je ook een klik willen hebben met de verkoper. Hij in ieder geval wel met jou. Die emotionele klik is een basis voor de latere zakelijke klik. In MBI transacties heb je de verkoper later namelijk vaak nodig bij de financiering of als hij nog wil aanblijven

 

 

STAP 7                  Voorstel & onderhandelingen

Na een grondige analyse, waarbij je nog positiever bent geworden over (de potentie van) het bedrijf en de markt kun je besluiten een bod uit brengen. Je weet in dat geval ook wat de belangrijkste wensen en voorwaarden van de verkoper zijn, zodat je daar rekening me kunt houden in je voorstel. Basis voor het voorstel/bod dat wij uitbrengen is dat het financierbaar moet zijn.

 

 

STAP 8                  Intentieverklaring (LOI)

Leidt het uitgebrachte voorstel en de daarop volgende onderhandelingen tot een akkoord op hoofdlijnen, dan zullen de belangrijkste afspraken worden vastgelegd in een zogenaamde intentieverklaring (Letter of Intent). Dit moment grijp je vaak ook aan om exclusiviteit voor een bepaalde periode te bedingen. Gefeliciteerd! Je bent eruit, althans met de verkoper. Er volgen nog enkele belangrijke stappen, wat ook potentiele dealbreakers kunnen zijn.

 

 

Stap 9 Financiering

Na het tekenen van de intentieverklaring is het moment aangebroken om de transactie financieel rond te krijgen en zullen we banken en mogelijk ook investeerders voor je benaderen. In veel gevallen hebben wel bij het uitbrengen van het bod de financiering gesondeerd bij financieringscontacten.

 

BuyInside zorgt ervoor dat je bij de juiste persoon aan tafel zit en ondersteunt je bij het opstellen van een gedegen businessplan en financieringsaanvraag. Beide zaken zijn van doorslaggevend belang bij het al dan niet verkrijgen van financiering.

 

Lees meer over financiering:

  • ….
  • …..

 

 

Stap 10 Due Diligence (boekenonderzoek)

In de due diligence wordt nader onderzoek verricht naar financiële, juridische en fiscale aspecten van de onderneming. Doel van dit onderzoek is mogelijke onvoorziene risico’s (lijken in de kast) van de onderneming in kaart te brengen.

 

Stap 11 Overnamecontracten

In veel gevallen geeft de due diligence aanleiding om op een aantal punten nadere onderhandelingen te voeren. Vaak zal de verkoper in het contract over die zaken een specifieke garantie moeten verlenen. Het komt ook voor dat er naar aanleiding van de conclusies uit het onderzoek opnieuw onderhandeld wordt over de prijs.

 

Na het opstellen en uitonderhandelen van de definitieve contracten volgt dan als laatste stap het ondertekenen van de contracten door beide partijen. De overname is een feit!

 

Closing

 

Routekaart naar je eigen bedrijf !

 

Je oriënteert je op een eigen bedrijf. Je wilt ondernemen! Een bedrijf opstarten is om allerlei redenen geen optie. Bovendien ben je een ervaren manager en ligt je toegevoegde waarde in het managen en uitbouwen van bestaande business. Kortom, een management buy in lijkt voor jou de meest geschikte route op weg naar je ondernemerschap. Maar waar begin je?

 

 

STAP 1:                De ‘waarom’ vraag

Ga vooral ten eerste bij je zelf na waarom je wilt ondernemen en of je in grote lijnen wel een geschikt profiel hebt om dat via een management buy in te doen (zie ook, …(link)).

 

STAP 2                  committeren!

Committeer je! Zorg dat alles om je heen de komende zoek- en overnameperiode ten dienste staat van je overnameproces. Richt zaken hier op in, maar belangrijker nog; committeer je aan je einddoel, je bedrijf. Wij willen van je horen “ik ga dit jaar een bedrijf kopen, punt!”

 

STAP 3                  jouw ondernemersprofiel

Wat is jouw ondernemersprofiel?! Weet je heel goed van jezelf wat jouw specifieke toegevoegde waarde is en wat jouw rol straks als eigenaar moet zijn om het beste uit jezelf en je bedrijf te halen? Inzage in je eigen ondernemersprofiel is ten eerste noodzakelijk voordat je kunt gaan nadenken wat voor type bedrijf, markt en business het beste bij je past.

 

STAP 4                  focus

Je zult heel goed moeten weten wat voor bedrijf en business bij je past en wat je dus zoekt. Zonder focus kun je de markt niet op.

 

Focus is de basis van ieder MBI-traject. Focus levert je een efficiënt en effectief zoektraject op en gaat veel verder dan alleen de branche en regio benoemen. Een goed gefocuste MBI-er heeft een visie ontwikkeld op de doelmarkt en weet vooral aan welke typeringen zijn bedrijf moet voldoen. Hij kent zijn toegevoegde waarde als ondernemer en weet in welke omgeving hij excelleert. Het in kaart brengen van die essentiële typeringen levert een gericht zoekprofiel op dat vaak branche overschrijdend is. Door op die manier te focussen vergroot je dus juist je overnamemogelijkheden.

 

 

STAP 5                  Zoeken

Alles staat nu in de steigers. Je hebt je goed voorbereid. Stap 1 t/m 4 heb je naar voldoening doorlopen. Dan wordt het nu hoog tijd dat je op gesprek gaat!

 

De verkoopmarkt van bedrijven, anders dan de huizenmarkt, is een erg ondoorzichtige markt. Er staat bij bedrijven immers geen verkoopbord in de tuin. Waar vind je dan de bedrijven die bij jouw profiel passen en die aan jou willen verkopen? Omdat je een MBI-er bent hebt jeunieke positie als kopende kandidaat. Niet alle verkoopdossiers zijn geschikt voor een MBI of verkoper en adviseur willen niet met MBI in gesprek. Zorg dus dat je aan tafel komt bij bedrijven die openstaan voor een MBI oplossing en uiteraard bij je profiel passen

 

Lees ook verder: ……. (link)

 

 

Stap 6                   klik!

Jij gaat in je eerste gesprek en analyse vooral na of je een klik met de business en met de verkoper hebt. Het is belangrijk om van alles over de cijfers van het bedrijf te weten te komen, maar het begint bij aansluiting vinden bij het specifieke bedrijf, haar markt, kansen, etcetera. Een cijfermatige analyse proberen we zsm parallel hier bij te betrekken. Naast dat je het helemaal in de business moet zien zitten, zul je ook een klik willen hebben met de verkoper. Hij in ieder geval wel met jou. Die emotionele klik is een basis voor de latere zakelijke klik. In MBI transacties heb je de verkoper later namelijk vaak nodig bij de financiering of als hij nog wil aanblijven

 

 

STAP 7                  Voorstel & onderhandelingen

Na een grondige analyse, waarbij je nog positiever bent geworden over (de potentie van) het bedrijf en de markt kun je besluiten een bod uit brengen. Je weet in dat geval ook wat de belangrijkste wensen en voorwaarden van de verkoper zijn, zodat je daar rekening me kunt houden in je voorstel. Basis voor het voorstel/bod dat wij uitbrengen is dat het financierbaar moet zijn.

 

 

STAP 8                  Intentieverklaring (LOI)

Leidt het uitgebrachte voorstel en de daarop volgende onderhandelingen tot een akkoord op hoofdlijnen, dan zullen de belangrijkste afspraken worden vastgelegd in een zogenaamde intentieverklaring (Letter of Intent). Dit moment grijp je vaak ook aan om exclusiviteit voor een bepaalde periode te bedingen. Gefeliciteerd! Je bent eruit, althans met de verkoper. Er volgen nog enkele belangrijke stappen, wat ook potentiele dealbreakers kunnen zijn.

 

 

Stap 9 Financiering

Na het tekenen van de intentieverklaring is het moment aangebroken om de transactie financieel rond te krijgen en zullen we banken en mogelijk ook investeerders voor je benaderen. In veel gevallen hebben wel bij het uitbrengen van het bod de financiering gesondeerd bij financieringscontacten.

 

BuyInside zorgt ervoor dat je bij de juiste persoon aan tafel zit en ondersteunt je bij het opstellen van een gedegen businessplan en financieringsaanvraag. Beide zaken zijn van doorslaggevend belang bij het al dan niet verkrijgen van financiering.

 

Lees meer over financiering:

  • ….
  • …..

 

 

Stap 10 Due Diligence (boekenonderzoek)

In de due diligence wordt nader onderzoek verricht naar financiële, juridische en fiscale aspecten van de onderneming. Doel van dit onderzoek is mogelijke onvoorziene risico’s (lijken in de kast) van de onderneming in kaart te brengen.

 

Stap 11 Overnamecontracten

In veel gevallen geeft de due diligence aanleiding om op een aantal punten nadere onderhandelingen te voeren. Vaak zal de verkoper in het contract over die zaken een specifieke garantie moeten verlenen. Het komt ook voor dat er naar aanleiding van de conclusies uit het onderzoek opnieuw onderhandeld wordt over de prijs.

 

Na het opstellen en uitonderhandelen van de definitieve contracten volgt dan als laatste stap het ondertekenen van de contracten door beide partijen. De overname is een feit!

 

Closing