Een belangrijke voorwaarde voor een effectief zoektraject en een succesvolle MBI transactie is dat je de markt ingaat met een gefocust zoekprofiel. Een zoekprofiel dat optimaal aansluit op je ervaring en toegevoegde waarde. Die focus is ten eerste belangrijk voor jezelf, maar uiteraard ook voor alle andere partijen die in jouw overnameproces worden betrokken.

Je moet heel goed weten aan welke criteria het bedrijf dat je wilt overnemen voor jou moet voldoen. Doordat je een duidelijk beeld hebt van het gewenste bedrijf en een visie op jouw rol daarin, ben je in staat gericht te zoeken, andere partijen (zoals de DGA en de bank) te overtuigen en weloverwogen keuzes te maken.

Een belangrijke voorwaarde voor een effectief zoektraject en een succesvolle MBI transactie is dat je de markt ingaat met een gefocust zoekprofiel. Een zoekprofiel dat optimaal aansluit op je ervaring en toegevoegde waarde. Die focus is ten eerste belangrijk voor jezelf, maar uiteraard ook voor alle andere partijen die in jouw overnameproces worden betrokken.

Je moet heel goed weten aan welke criteria het bedrijf dat je wilt overnemen voor jou moet voldoen. Doordat je een duidelijk beeld hebt van het gewenste bedrijf en een visie op jouw rol daarin, ben je in staat gericht te zoeken, andere partijen (zoals de DGA en de bank) te overtuigen en weloverwogen keuzes te maken.

Focus

Voordat wij je kunnen introduceren bij bedrijven waar opvolging speelt, stellen wij ten eerste je zoekprofiel samen met jou op.

In deze fase stellen wij samen met je vast bij welke (type) onderneming jouw capaciteiten en ervaring het beste tot zijn recht komt. Jouw MBI profiel moet, naast een informatief doel, ten eerste ook een commercieel doel dienen, namelijk het aantrekken van bedrijven die bij jou kunnen passen en geschikt zijn voor een management buy in. Door deze gedegen voorbereiding en het aanbrengen van focus ben je beter in staat de juiste afwegingen te maken tijdens je overnameproces. De focus die wij samen met je aanbrengen zorgt er bovendien voor dat je:

  • Voldoende breed kunt zoeken;
  • Keuzes kunt maken in de door ons aangereikte bedrijven;
  • DGA’s zich in jouw criteria herkennen;
  • en dat jij je duidelijk onderscheidt van andere MBI-ers in de markt.

MBI orientatie

Indien je zoekprofiel nog niet duidelijk is en je daarnaast wellicht ook meer inzicht wilt in jouw eigen ondernemersprofiel en MBI kansen, dan kun je overwegen te starten met onze MBI orientatie . Deze analyse biedt jou een gedegen voorbereiding en wellicht dat extra inzicht dat je nodig had om de stap naar het ondernemerschap via een management buy in te maken.

Opinie

Focus

“Gelukszoekers zonder geld, die niet weten wat ze willen”. Er heerst scepsis bij verkopers en hun adviseurs over de MBI-kandidaat. Waar ligt dat toch aan?

 

Lees meer