Nieuws

Al 10 jaar lang de MBI specialist!

‘Ik ga dit jaar een bedrijf kopen’

BuyInside, het enige advieskantoor in nederland dat zich volledig op MBI-transacties richt, bestaat dit jaar 10 jaar. Oprichters Anne Huitema en Laura Schagen hebben inmiddels vele tientallen cliënten geholpen met het vinden van een bedrijf. ‘Het gaat om focus en commitment.’

Toen Anne Huitema en Laura Schagen in 2008 met BuyInside van start gingen, was het begrip management buy-in of MBI nog nauwelijks
bekend. Huitema: ‘Ondernemers die een opvolger zochten hadden er vaak nog nooit van gehoord. En collega-adviseurs met een verkoopmandaat trokken er een moeilijk gezicht bij. Want met het oog op een maximale verkoopopbrengst werden altijd eerst strategische kopers benaderd,
vervolgens investeringsmaatschappijen en als dat niets opleverde kwam de MBI’er in beeld.’

Zakelijke partner

Het in Maarn gevestigde BuyInside telt inmiddels zes adviseurs. En mede dankzij het missiewerk van Huitema en Schagen is de houding ten opzichte van MBI anno 2018 behoorlijk veranderd. Schagen: ‘Prijs is niet altijd doorslaggevend. Een verkopende ondernemer vindt het ook belangrijk
dat hij zijn pand kan blijven verhuren en dat het personeel zijn baan behoudt. Want hij wil op het voetbalveld iedereen nog wel recht in de ogen aan kunnen kijken.’ Daarnaast is het de laatste jaren een trend dat ondernemers niet honderd procent willen verkopen, maar vaak op zoek zijn naar
een zakelijke partner. Huitema: ‘Ondernemers staan meer open voor een medeaandeelhouder. Vooral als hij of zij nieuwe competenties kan inbrengen waarmee de onderneming wordt versterkt. Bovendien heeft de zittende ondernemer met zo’n gedeeltelijke overname (toelichting: een gedeeltelijke
MBI bestaat niet) de mogelijke opvolger al in huis.’

Commerciële drive

Kijkend naar het profiel van de ideale management buy in kandidaat is er volgens Huitema en Schagen in al die jaren niet zoveel veranderd. Naast inhoudelijke kennis en relevante ervaring is vooral een commerciële drive belangrijk. Schagen: ‘We zoeken nadrukkelijk ondernemende
mensen die zich realiseren dat je als DGA het belangrijkste gezicht in de markt bent. Met alleen een beetje managen vanachter je bureau kom je er niet.’ Daarnaast moet een kandidaat ook eigen middelen in kunnen brengen. BuyInside gaat uit van minimaal twee ton vrij beschikbaar, anders kom je in de huidige markt nergens – met de voeten onder de tafel –, zoals Schagen het noemt. Voor een grote en volledige overname wordt er, naast
de bank, ook nog vaak een investeringsmaatschappij bij betrokken om het financiële plaatje rond te maken.

Commitment

Maar behalve een stevige achtergrond en voldoende middelen is de motivatie van een MBI-kandidaat uiteindelijk het allerbelangrijkste.
Want de verleiding om tijdens de zoektocht naar een bedrijf toch voor een aangeboden baan of lucratieve interim-klus te kiezen, kan groot zijn.
Huitema: Het gaat om focus en commitment. Ik had hier vorige week iemand aan tafel die zei: “ik ga dit jaar een bedrijf kopen”. Dan weet je, dat komt wel goed.’

Bron: Brookz

‘Ik ga dit jaar een bedrijf kopen’

BuyInside, het enige advieskantoor in nederland dat zich volledig op MBI-transacties richt, bestaat dit jaar 10 jaar. Oprichters Anne Huitema en Laura Schagen hebben inmiddels vele tientallen cliënten geholpen met het vinden van een bedrijf. ‘Het gaat om focus en commitment.’

Toen Anne Huitema en Laura Schagen in 2008 met BuyInside van start gingen, was het begrip management buy-in of MBI nog nauwelijks
bekend. Huitema: ‘Ondernemers die een opvolger zochten hadden er vaak nog nooit van gehoord. En collega-adviseurs met een verkoopmandaat trokken er een moeilijk gezicht bij. Want met het oog op een maximale verkoopopbrengst werden altijd eerst strategische kopers benaderd,
vervolgens investeringsmaatschappijen en als dat niets opleverde kwam de MBI’er in beeld.’

Zakelijke partner

Het in Maarn gevestigde BuyInside telt inmiddels zes adviseurs. En mede dankzij het missiewerk van Huitema en Schagen is de houding ten opzichte van MBI anno 2018 behoorlijk veranderd. Schagen: ‘Prijs is niet altijd doorslaggevend. Een verkopende ondernemer vindt het ook belangrijk
dat hij zijn pand kan blijven verhuren en dat het personeel zijn baan behoudt. Want hij wil op het voetbalveld iedereen nog wel recht in de ogen aan kunnen kijken.’ Daarnaast is het de laatste jaren een trend dat ondernemers niet honderd procent willen verkopen, maar vaak op zoek zijn naar
een zakelijke partner. Huitema: ‘Ondernemers staan meer open voor een medeaandeelhouder. Vooral als hij of zij nieuwe competenties kan inbrengen waarmee de onderneming wordt versterkt. Bovendien heeft de zittende ondernemer met zo’n gedeeltelijke overname (toelichting: een gedeeltelijke
MBI bestaat niet) de mogelijke opvolger al in huis.’

Commerciële drive

Kijkend naar het profiel van de ideale management buy in kandidaat is er volgens Huitema en Schagen in al die jaren niet zoveel veranderd. Naast inhoudelijke kennis en relevante ervaring is vooral een commerciële drive belangrijk. Schagen: ‘We zoeken nadrukkelijk ondernemende
mensen die zich realiseren dat je als DGA het belangrijkste gezicht in de markt bent. Met alleen een beetje managen vanachter je bureau kom je er niet.’ Daarnaast moet een kandidaat ook eigen middelen in kunnen brengen. BuyInside gaat uit van minimaal twee ton vrij beschikbaar, anders kom je in de huidige markt nergens – met de voeten onder de tafel –, zoals Schagen het noemt. Voor een grote en volledige overname wordt er, naast
de bank, ook nog vaak een investeringsmaatschappij bij betrokken om het financiële plaatje rond te maken.

Commitment

Maar behalve een stevige achtergrond en voldoende middelen is de motivatie van een MBI-kandidaat uiteindelijk het allerbelangrijkste.
Want de verleiding om tijdens de zoektocht naar een bedrijf toch voor een aangeboden baan of lucratieve interim-klus te kiezen, kan groot zijn.
Huitema: Het gaat om focus en commitment. Ik had hier vorige week iemand aan tafel die zei: “ik ga dit jaar een bedrijf kopen”. Dan weet je, dat komt wel goed.’

Bron: Brookz

Terug naar overzicht

BuyInside BV   |   Amersfoortseweg 38   |   3951 LC Maarn   |   Tel: 0343-712552   |  E-mail: info@buyinside.nl  |  Fax: 0343-712553