Nieuws

succesvolle mbi overname bij opvolging WWC

‘MBI Willem Wille Carrosserie’, de eerste 100 dagen

 


Het eerste halfjaar van kersverse ondernemer/MBI-erMarc van Gaal als nieuwe eigenaar van Willem Wille Carrosserie is alweer om. ‘Dit had ik veel eerder willen doen’, aldus Marc, die al vanaf zijn studietijd de wens had om te gaan ondernemen. ‘Maar goed, je kunt uiteindelijk beter fouten in loondienst maken, dan voor eigen rekening. De knoop heb ik doorgehakt tijdens een hardloopsessie in 2014. Toen ik begin 40 was, wilde ik al eens de stap zetten, maar maakte ik promotie. Voordat je het weet ben je 9 jaar verder. Ik wist dat als ik nu niet alles op alles zou zetten, een eigen bedrijf er niet meer van zou komen’.

De wereld van bedrijfsovernames wordt door buitenstaanders vaak ondoorzichtig genoemd. Toch probeerde Marc in eerste instantie zelf zijn weg te vinden en hoopte hij zo in contact te komen met dat ene bedrijf. ‘Dat werkte niet’, aldus Marc. ‘Interessante (MBI)bedrijven vind je niet zomaar, ook niet via internet. Bovendien heb je de contacten en netwerken niet en kost het bergen met tijd’. Marc gooide het roer om en nam BuyInside in de arm. ‘In eerste instantie vooral om aan tafel te komen. Daarna om van hun MBI-specialisme gebruik te maken in de onderhandelingen. Het fijne bij BuyInside was dat je het samen doet’.

Naast enkele andere bedrijven waar BuyInside Marc had geintroduceerd, werd Marc door BuyInside bij Willem Wille Carrosserie voorgesteld. Een bedrijf dat carrosseriesystemen ontwerpt en installeert voor vrachtvervoerders. Dit bedrijf stond actief in de verkoop en werd bij BuyInside onder de aandacht gebracht. Naast de link met de achtergrond van Marc (automotive), zag BuyInside ook de aansluiting met de benodigde ondernemerskills, waar Willem Wille behoefte aan had.

Willem Wille Carrosserie

‘Ik trof een slapend bedrijf aan, dat door 2 ‘werknemers’ werd gerund. Deze werknemers waren de beide eigenaren, maar hadden na hun mbo van het bedrijf hun rol eigenlijk nooit veranderd in die van actieve ondernemers

‘Er was hier ruimte voor daadkrachtig leiderschap, structuur, financieel management, bedrijfsvoering; elementaire zaken dus’. En bovendien uitdagingen die nauw aansloten op de specifieke toegevoegde waarde die Marc kon leveren.

Werknemers waren allen zeer positief over de nieuwe eigenaar en ontwikkelingen. ‘Ze vonden dat er iets moest gebeuren. De eerste dag na de overname ben ik eerst tot 10u in mijn kantoor gebleven. De ‘oud’ eigenaren wilden het nieuws zelf presenteren, want niemand wist ergens wat vanaf. Daarna ben ik voorgesteld en heb ik mijn verhaal gedaan. Een onwezenlijke situatie, maar wel een moment waar ik jaren naar toe heb geleefd’. Marc heeft bewust veel tijd besteed aan het leren kennen van zijn werknemers door individuele gesprekken en dagelijkse rondjes. Daarnaast zijn de oud eigenaren actief gebleven in het bedrijf. Hun rol is in wezen hetzelfde gebleven. Ze zijn echter af van de verantwoordelijkheid en parttime gaan werken.

Nu een half jaar later kijkt Marc zeer tevreden terug op zijn eerste maanden als ondernemer. ‘Het gaat erg goed met het bedrijf. Het orderboek is goed gevuld en de prognoses zijn goed. Er is geen klant of leverancier vertrokken’. Daarnaast heeft ‘manager’ Marc intern de zaken ook al grotendeels op orde gebracht. ‘Er is structuur en overzicht. Er wordt efficiënter geproduceerd en voorraden zijn teruggebracht. Je kunt een hoop doen in 6 maanden tijd’, aldus Marc. ‘Als je maar weet aan welke knoppen je moet draaien en investeert in mensen, maar daar komt je managementcarrière juist van pas’.

‘Het is ondenkbaar dat ik nog ooit een stap terugzet naar loondienst. Ik slaap ook beter als ondernemer. Als werknemer had ik veel meer last van stress en ongrijpbare en oncontroleerbare (politieke) processen. Ik ben nu vrij om te bepalen. Ik slaap dan wel korter; maar dat is omdat ik om 6u in de auto moet zitten op weg naar mij eigen bedrijf.

 

 

 


Het eerste halfjaar van kersverse ondernemer/MBI-erMarc van Gaal als nieuwe eigenaar van Willem Wille Carrosserie is alweer om. ‘Dit had ik veel eerder willen doen’, aldus Marc, die al vanaf zijn studietijd de wens had om te gaan ondernemen. ‘Maar goed, je kunt uiteindelijk beter fouten in loondienst maken, dan voor eigen rekening. De knoop heb ik doorgehakt tijdens een hardloopsessie in 2014. Toen ik begin 40 was, wilde ik al eens de stap zetten, maar maakte ik promotie. Voordat je het weet ben je 9 jaar verder. Ik wist dat als ik nu niet alles op alles zou zetten, een eigen bedrijf er niet meer van zou komen’.

De wereld van bedrijfsovernames wordt door buitenstaanders vaak ondoorzichtig genoemd. Toch probeerde Marc in eerste instantie zelf zijn weg te vinden en hoopte hij zo in contact te komen met dat ene bedrijf. ‘Dat werkte niet’, aldus Marc. ‘Interessante (MBI)bedrijven vind je niet zomaar, ook niet via internet. Bovendien heb je de contacten en netwerken niet en kost het bergen met tijd’. Marc gooide het roer om en nam BuyInside in de arm. ‘In eerste instantie vooral om aan tafel te komen. Daarna om van hun MBI-specialisme gebruik te maken in de onderhandelingen. Het fijne bij BuyInside was dat je het samen doet’.

Naast enkele andere bedrijven waar BuyInside Marc had geintroduceerd, werd Marc door BuyInside bij Willem Wille Carrosserie voorgesteld. Een bedrijf dat carrosseriesystemen ontwerpt en installeert voor vrachtvervoerders. Dit bedrijf stond actief in de verkoop en werd bij BuyInside onder de aandacht gebracht. Naast de link met de achtergrond van Marc (automotive), zag BuyInside ook de aansluiting met de benodigde ondernemerskills, waar Willem Wille behoefte aan had.

Willem Wille Carrosserie

‘Ik trof een slapend bedrijf aan, dat door 2 ‘werknemers’ werd gerund. Deze werknemers waren de beide eigenaren, maar hadden na hun mbo van het bedrijf hun rol eigenlijk nooit veranderd in die van actieve ondernemers

‘Er was hier ruimte voor daadkrachtig leiderschap, structuur, financieel management, bedrijfsvoering; elementaire zaken dus’. En bovendien uitdagingen die nauw aansloten op de specifieke toegevoegde waarde die Marc kon leveren.

Werknemers waren allen zeer positief over de nieuwe eigenaar en ontwikkelingen. ‘Ze vonden dat er iets moest gebeuren. De eerste dag na de overname ben ik eerst tot 10u in mijn kantoor gebleven. De ‘oud’ eigenaren wilden het nieuws zelf presenteren, want niemand wist ergens wat vanaf. Daarna ben ik voorgesteld en heb ik mijn verhaal gedaan. Een onwezenlijke situatie, maar wel een moment waar ik jaren naar toe heb geleefd’. Marc heeft bewust veel tijd besteed aan het leren kennen van zijn werknemers door individuele gesprekken en dagelijkse rondjes. Daarnaast zijn de oud eigenaren actief gebleven in het bedrijf. Hun rol is in wezen hetzelfde gebleven. Ze zijn echter af van de verantwoordelijkheid en parttime gaan werken.

Nu een half jaar later kijkt Marc zeer tevreden terug op zijn eerste maanden als ondernemer. ‘Het gaat erg goed met het bedrijf. Het orderboek is goed gevuld en de prognoses zijn goed. Er is geen klant of leverancier vertrokken’. Daarnaast heeft ‘manager’ Marc intern de zaken ook al grotendeels op orde gebracht. ‘Er is structuur en overzicht. Er wordt efficiënter geproduceerd en voorraden zijn teruggebracht. Je kunt een hoop doen in 6 maanden tijd’, aldus Marc. ‘Als je maar weet aan welke knoppen je moet draaien en investeert in mensen, maar daar komt je managementcarrière juist van pas’.

‘Het is ondenkbaar dat ik nog ooit een stap terugzet naar loondienst. Ik slaap ook beter als ondernemer. Als werknemer had ik veel meer last van stress en ongrijpbare en oncontroleerbare (politieke) processen. Ik ben nu vrij om te bepalen. Ik slaap dan wel korter; maar dat is omdat ik om 6u in de auto moet zitten op weg naar mij eigen bedrijf.

 

 

Terug naar overzicht

BuyInside BV   |   Amersfoortseweg 38   |   3951 LC Maarn   |   Tel: 0343-712552   |  E-mail: info@buyinside.nl  |  Fax: 0343-712553