Dit interview verscheen als eerste op Accountancy Vanmorgen en komt uit het AV-magazine met als thema Fusies en overnames. Dit magazine is verschenen in april 2025.
Een management buy-in kan voor dga’s een interessante manier zijn om de opvolging te regelen. “Een gehele, gedeeltelijke of gefaseerde overname is niet alleen weggelegd voor de rijken der aarde”, vertelt Anne Huitema, managing partner van BuyInside.
Huitema is eigenlijk onbedoeld het vakgebied ingerold. “Voor mijn toenmalige werkgever heb ik in 2000 dienstverlening ontwikkeld om managers met een ondernemerswens te koppelen aan mkb-bedrijven waar bedrijfsopvolging speelde. In 2008 heb ik met een oud-collega BuyInside opgericht. We wilden ons nog specifieker richten op MBI-trajecten en mensen begeleiden die ondernemer willen worden door zich in te kopen of een bedrijf geheel of gedeeltelijk over te nemen”, legt Huitema uit.
Het enige kantoor in Nederland
BuyInside is het enige kantoor in Nederland dat zich volledig richt op bedrijfsovernames via een management buy-in. Het team van ervaren intermediairs en bedrijfsovernameadviseurs begeleidt al zeventien jaar klanten aan zowel de vraag- als aanbodzijde. Huitema: “Wij ondersteunen kandidaten bij alle stappen naar een eigen onderneming en helpen bedrijfseigenaren in het gehele proces op zoek naar geschikte bedrijfsopvolging.”
Omdat de ene kandidaat duidelijk voor ogen heeft wat voor soort bedrijf hij wil overnemen en in welke branche en de ander niet, begint een MBI-traject met een uitgebreide oriëntatie. Huitema: “Wat wij goed kunnen, is een ondernemer in spe gereedmaken voor een effectieve zoektocht. Samen met de klant achterhalen wat voor type ondernemer hij is en in welke business zijn rol het beste tot uitdrukking komt. Wij zorgen dat iemand heel gefocust en succesvol de markt op kan.” Joost Snoep, managing partner: “Commitment is heel belangrijk tijdens een traject. Alleen zeggen dat ondernemerschap je leuk lijkt, is niet voldoende. Mensen moeten echt een bedrijf willen kopen en dat betekent dus ook dat het thuisfront achter de keuze van de ondernemer staat.”
Het kantoor maakt niet alleen de ideeën concreet tijdens de oriëntatiefase, maar het neemt ook het zoekwerk uit handen en ondersteunt met overnameadvies, financiering en onderhandelingen. Volgens BuyInside is maatwerk het vertrekpunt van ieder traject en een succesvolle transactie het sluitstuk. “Als een klant (koper) al vergevorderde ondernemersplannen heeft en ook beschikt over de middelen dan passen we onze werkwijze daarop aan en kunnen we direct de markt in op zoek naar een bedrijf”, verduidelijkt Huitema.
Samenwerken met accountants
Het kantoor legt de lat hoog. Het BuyInside-model is volgens zowel Huitema als Snoep het keurmerk voor management buy-ins. Huitema: “Er zijn genoeg online platforms die proberen vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Wij steken veel tijd in onze klanten en onze klanten steken veel energie in een traject. Dat is een wisselwerking. Het is een intensief proces, dat je niet even tussendoor doet.” Je kunt bij een bedrijfsovername letterlijk en figuurlijk niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Snoep: “Een traject kost gewoon geld en verkopende ondernemers verwachten een reële prijs. Als wij een potentiële koper met een verkoper in contact brengen, dan zijn ze serieus geïnteresseerd en gefocust om te ondernemen en het bedrijf voort te zetten.”
Het Amsterdamse kantoor heeft de afgelopen jaren een groot netwerk opgebouwd in Nederland en heeft verschillende manieren om met bedrijven in gesprek te komen. Snoep: “We werken veel samen met corporate finance-adviseurs, accountants en investeerders die opdrachtgevers begeleiden bij de zoektocht naar een koper. Voor een management buy-in kloppen ze bij ons aan.” BuyInside beschikt daarnaast over een eigen database met bedrijven die openstaan voor een verkoop, maar benadert ook proactief ondernemers om te achterhalen of een potentiële overname kans van slagen heeft.
Gefaseerde buy-in
Een bedrijfsovername via een management buy-in is een goede optie als er geen geschikte overnamekandidaat is in het bedrijf of in de familie. Naast een gehele of gedeeltelijke overname kunnen partijen ook kiezen voor een gefaseerde buy-in. Een zogenoemde pre-exit, vanuit de verkoper bekeken. Hierbij start de kandidaat met een minderheidsbelang en groeit stap voor stap via een meerderheidsbelang naar een volledige overname. “Er zijn verschillende constructies te bedenken die een management buy-in voor beide partijen financieel interessant maakt”, vertelt Snoep.
Naast de financiële kant spelen er ook andere overwegingen een rol om via een management buy-in het bedrijf te laten voortbestaan. Huitema: “De eigenaar heeft vaak jaren tijd en energie in zijn zaak gestoken, hij wil dan het bedrijf goed achterlaten. Daarnaast is er ook nog de zorg voor personeel, klanten en leveranciers.” Groot voordeel van een buy-in is bovendien dat de eigenaar voorkomt dat concurrentie voorafgaand in de boeken komt kijken. Snoep: “Via ons kom je direct aan tafel met je opvolger of degene met wie je bij een pre-exit nog een tijdje samen gaat ondernemen om het bedrijf naar een volgende fase te brengen. Dat is een persoon van vlees en bloed, vaak met veel professionele ervaring, die zelf wil ondernemen. Dat biedt vaak veel meer toewijding en ondernemerschap dan een manager in loondienst.”
Tekst: Axel Kolthof
Wil je meer weten over een management buy-in? Of ben je benieuwd wat BuyInside voor jou kan betekenen? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.