Nieuws

Management buy in Jetdrinks in FD

Heineken veteraan gaat aan de frisdrank

(30 april 2010)

U heeft zich ingekocht in drankenproducent Jetdrinks. Waarom?

Na ruim 12 jaar commerciële functies bij Heineken ben ik in 2007 voor mezelf begonnen als interim manager, met als uiteindelijke doel mij in te kopen in een bestaand bedrijf. Ik zocht een drankenbedrijf dat eigen merken voert, liefst producten die passen in een gezonde levensstijl. Het bedrijf moest na een succesvolle opstartfase klaar zijn voor versnelde groei.

En hoe heeft u zo’n bedrijf gevonden?
Afgelopen zomer kwam ik in contact met BuyInside, specialist op het gebied van overnames voor kopende partijen. Zij brachten mij in contact met Jetdrinks, een bedrijf dat zelf smoothie- en icedcoffee-concepten ontwikkelt en verkoopt voor de horeca en de retail. Menga en Iceccino zijn merken van Jetdrinks. Het bedrijf is in 2001 opgericht door Dmitri Peters en Jelle Schmidt. In 2006 heeft zich een derde, stille vennoot aangesloten. Het klikte meteen heel goed met hen. Na vier maanden intensieve gesprekken heb ik een belang van 25% genomen.

Waarom niet gewoon uw bureau uitgebouwd?
Ik ben een productenpersoon. Als interim-manager moet je uiteindelijk vooral je diensten verkopen. Dat vind ik minder leuk.

En zelf een bedrijf beginnen?
Dat heeft veel leuke kanten, maar succesvol een nieuw product ontwikkelen en lanceren in een overvolle markt is niet eenvoudig en kost tijd. Dat is ingewikkeld in mijn levensfase. Je bent toch een bepaalde levensstandaard gewend. Daarom heb ik ervoor gekozen op een rijdende trein te stappen. Dat vergt een hogere investering, maar je weet veel beter waar je aan toe bent.

Waarom wilden de oprichters eigenlijk een nieuwe partner?
Dmitri en Jelle hadden inmiddels een mooi, groeiend bedrijf neergezet, maar merkten dat ze om versneld te kunnen doorgroeien toch bepaalde competenties nodig hadden. Met mijn profiel paste ik prima in het plaatje. Iemand met brede ervaring in de drankenindustrie- bier, frisdranken en wijnen- bij diverse bedrijven, die ervaring had met grote budgetten, verschillende merken en export.

Was het niet moeilijk voor de oprichters om iemand toe te laten?
Bij een managementbuy-in praat je toch altijd over iemands kindje. En daar komt dan ineens een vreemde aan. Dat heb ik mij altijd goed gerealiseerd. In dit geval moeten we het kind zelfs delen. We realiseerden ons alle drie direct dat “drie kapiteins op een schip” een belangrijk aandachtspunt is. Daarom hebben we de taakverdeling vastgelegd en kijken we over een half jaar nog eens of dat op deze manier bevalt.

Had u niet liever een gehele overname gedaan?
In mijn zoektocht ging ik in eerste instantie uit van een 100% managementbuy-in, maar vooral omdat dat het meeste voorkomt: een directeur zoekt een opvolger voor zijn bedrijf. Dat was dus niet het geval bij Jetdrinks, maar dat is voor mij nooit een dealbreaker geweest, omdat Jetdrinks perfect aan al mijn wensen voldeed.

Bron: FD

Heineken veteraan gaat aan de frisdrank

(30 april 2010)

U heeft zich ingekocht in drankenproducent Jetdrinks. Waarom?

Na ruim 12 jaar commerciële functies bij Heineken ben ik in 2007 voor mezelf begonnen als interim manager, met als uiteindelijke doel mij in te kopen in een bestaand bedrijf. Ik zocht een drankenbedrijf dat eigen merken voert, liefst producten die passen in een gezonde levensstijl. Het bedrijf moest na een succesvolle opstartfase klaar zijn voor versnelde groei.

En hoe heeft u zo’n bedrijf gevonden?
Afgelopen zomer kwam ik in contact met BuyInside, specialist op het gebied van overnames voor kopende partijen. Zij brachten mij in contact met Jetdrinks, een bedrijf dat zelf smoothie- en icedcoffee-concepten ontwikkelt en verkoopt voor de horeca en de retail. Menga en Iceccino zijn merken van Jetdrinks. Het bedrijf is in 2001 opgericht door Dmitri Peters en Jelle Schmidt. In 2006 heeft zich een derde, stille vennoot aangesloten. Het klikte meteen heel goed met hen. Na vier maanden intensieve gesprekken heb ik een belang van 25% genomen.

Waarom niet gewoon uw bureau uitgebouwd?
Ik ben een productenpersoon. Als interim-manager moet je uiteindelijk vooral je diensten verkopen. Dat vind ik minder leuk.

En zelf een bedrijf beginnen?
Dat heeft veel leuke kanten, maar succesvol een nieuw product ontwikkelen en lanceren in een overvolle markt is niet eenvoudig en kost tijd. Dat is ingewikkeld in mijn levensfase. Je bent toch een bepaalde levensstandaard gewend. Daarom heb ik ervoor gekozen op een rijdende trein te stappen. Dat vergt een hogere investering, maar je weet veel beter waar je aan toe bent.

Waarom wilden de oprichters eigenlijk een nieuwe partner?
Dmitri en Jelle hadden inmiddels een mooi, groeiend bedrijf neergezet, maar merkten dat ze om versneld te kunnen doorgroeien toch bepaalde competenties nodig hadden. Met mijn profiel paste ik prima in het plaatje. Iemand met brede ervaring in de drankenindustrie- bier, frisdranken en wijnen- bij diverse bedrijven, die ervaring had met grote budgetten, verschillende merken en export.

Was het niet moeilijk voor de oprichters om iemand toe te laten?
Bij een managementbuy-in praat je toch altijd over iemands kindje. En daar komt dan ineens een vreemde aan. Dat heb ik mij altijd goed gerealiseerd. In dit geval moeten we het kind zelfs delen. We realiseerden ons alle drie direct dat “drie kapiteins op een schip” een belangrijk aandachtspunt is. Daarom hebben we de taakverdeling vastgelegd en kijken we over een half jaar nog eens of dat op deze manier bevalt.

Had u niet liever een gehele overname gedaan?
In mijn zoektocht ging ik in eerste instantie uit van een 100% managementbuy-in, maar vooral omdat dat het meeste voorkomt: een directeur zoekt een opvolger voor zijn bedrijf. Dat was dus niet het geval bij Jetdrinks, maar dat is voor mij nooit een dealbreaker geweest, omdat Jetdrinks perfect aan al mijn wensen voldeed.

Bron: FD

Terug naar overzicht