Nieuws

Overnamemarkt is terug op niveau van voor corona

Bron: FD 6 sept 2021

Het aantal overnames van mkb-bedrijven is in de eerste helft van dit jaar fors opgelopen. Ten opzichte van de tweede helft van 2020 komt de stijging van het aantal verkochte bedrijven uit op 21%. Daarmee zit de overnamemarkt weer op het niveau van voor de uitbraak van het coronavirus.

Dat blijkt uit de Overname Barometer, een periodiek onderzoek naar de stand van zaken in het midden- en kleinbedrijf van overnameplatforms Brookz en Dealsuite. Het onderzoek vond plaats onder 268 Nederlandse advieskantoren die zich richten op bedrijven met een omzet tussen €0,5 mln en €30 mln.

‘Ongekend veel!’

‘Onze portefeuille is momenteel megagoed gevuld’, reageert consultant Vincent Pastoor van overname- en fusieadviseur Marktlink. ‘We hebben het verschrikkelijk druk en gaan in de rest van het jaar nog meer dan zestig transacties afronden. Dat is ongekend veel!’

Verleden jaar was er onder invloed van de coronacrisis juist sprake van een scherpe daling van het aantal overnames in het mkb. Vooral het aanbod stagneerde. Bedrijven die te maken hadden met grote vraaguitval stelden een verkoop uit, omdat ze bang waren een lagere bedrijfsopbrengst te krijgen. Wie niet hoefde te verkopen, verkocht niet.

Daardoor nam alleen al in de eerste helft van 2020 het aantal transacties af met 41%. Er was in het bijzonder weinig belangstelling voor de grotere deals met een waarde van meer dan €10 mln. In die periode lag ook de verkoopprijs ruim 5% lager dan eerder: gemiddeld werd voor een mkb-bedrijf 4,7 keer de brutowinst (ebitda) betaald.

Herstel

‘Er is nu sprake van een herstel op de overnamemarkt’, zegt Peter Rikhof, directeur van Brookz. ‘Maar dat komt in de prijs nog niet echt tot uitdrukking.’ In de eerste helft van 2020 betaalden de overnemende partijen gemiddeld 4,84 keer de brutowinst.

Daarbij waren er grote verschillen tussen de diverse sectoren. Zo betaalden de overnemende partijen bij IT- en softwarebedrijven 6,55 keer de brutowinst, iets meer dan een halfjaar eerder. Ook in de gezondheidszorg en de agrarische sector was er met multiples van respectievelijk 6,3 en 5,65 sprake van een lichte stijging.

De horeca, het toerisme en vooral ook de detailhandel deden het beduidend slechter. In de eerste twee sectoren betaalden de kopers 3,2 maal de brutowinst, in de detailhandel bleef die steken op 2,95. Daarmee lagen de prijzen lager dan in de tweede helft van 2020.

Belang duurzaamheid

Ook bij het aantal transacties zijn er grote verschillen tussen de sectoren. Afgelopen half jaar waren er de meeste verkopen in branches als media, automotive, transport, logistiek en reclame. ‘Dankzij het economisch herstel worden deze sectoren weer interessant voor investeerders’, aldus Rikhof. ‘De verkopers hoeven niet meer elk bod te accepteren.’

De horeca en het toerisme waren in de tweede helft van 2020 veel minder geliefd. Het aandeel van het aantal bedrijfsverkopen in deze sectoren daalde zelfs met 70%. ‘Deze bedrijven zijn momenteel lastig te verkopen’, zegt Rikhof. ‘Dat komt vooral door de grote onzekerheid waar die sectoren nog steeds mee geconfronteerd worden.’

In het onderzoek van Brookz en Dealsuite is ook gekeken naar de rol van duurzaamheid. Bij 32% van alle overnames komt dat onderwerp op tafel, maar in slechts 3% van de gevallen geeft het ook de doorslag. Een overgrote meerderheid van de ondervraagde adviseurs (86%) verwacht wel dat het belang van duurzaamheid bij de bepaling van de bedrijfswaarde in de toekomst zal toenemen.

Bron: FD 6 sept 2021

Het aantal overnames van mkb-bedrijven is in de eerste helft van dit jaar fors opgelopen. Ten opzichte van de tweede helft van 2020 komt de stijging van het aantal verkochte bedrijven uit op 21%. Daarmee zit de overnamemarkt weer op het niveau van voor de uitbraak van het coronavirus.

Dat blijkt uit de Overname Barometer, een periodiek onderzoek naar de stand van zaken in het midden- en kleinbedrijf van overnameplatforms Brookz en Dealsuite. Het onderzoek vond plaats onder 268 Nederlandse advieskantoren die zich richten op bedrijven met een omzet tussen €0,5 mln en €30 mln.

‘Ongekend veel!’

‘Onze portefeuille is momenteel megagoed gevuld’, reageert consultant Vincent Pastoor van overname- en fusieadviseur Marktlink. ‘We hebben het verschrikkelijk druk en gaan in de rest van het jaar nog meer dan zestig transacties afronden. Dat is ongekend veel!’

Verleden jaar was er onder invloed van de coronacrisis juist sprake van een scherpe daling van het aantal overnames in het mkb. Vooral het aanbod stagneerde. Bedrijven die te maken hadden met grote vraaguitval stelden een verkoop uit, omdat ze bang waren een lagere bedrijfsopbrengst te krijgen. Wie niet hoefde te verkopen, verkocht niet.

Daardoor nam alleen al in de eerste helft van 2020 het aantal transacties af met 41%. Er was in het bijzonder weinig belangstelling voor de grotere deals met een waarde van meer dan €10 mln. In die periode lag ook de verkoopprijs ruim 5% lager dan eerder: gemiddeld werd voor een mkb-bedrijf 4,7 keer de brutowinst (ebitda) betaald.

Herstel

‘Er is nu sprake van een herstel op de overnamemarkt’, zegt Peter Rikhof, directeur van Brookz. ‘Maar dat komt in de prijs nog niet echt tot uitdrukking.’ In de eerste helft van 2020 betaalden de overnemende partijen gemiddeld 4,84 keer de brutowinst.

Daarbij waren er grote verschillen tussen de diverse sectoren. Zo betaalden de overnemende partijen bij IT- en softwarebedrijven 6,55 keer de brutowinst, iets meer dan een halfjaar eerder. Ook in de gezondheidszorg en de agrarische sector was er met multiples van respectievelijk 6,3 en 5,65 sprake van een lichte stijging.

De horeca, het toerisme en vooral ook de detailhandel deden het beduidend slechter. In de eerste twee sectoren betaalden de kopers 3,2 maal de brutowinst, in de detailhandel bleef die steken op 2,95. Daarmee lagen de prijzen lager dan in de tweede helft van 2020.

Belang duurzaamheid

Ook bij het aantal transacties zijn er grote verschillen tussen de sectoren. Afgelopen half jaar waren er de meeste verkopen in branches als media, automotive, transport, logistiek en reclame. ‘Dankzij het economisch herstel worden deze sectoren weer interessant voor investeerders’, aldus Rikhof. ‘De verkopers hoeven niet meer elk bod te accepteren.’

De horeca en het toerisme waren in de tweede helft van 2020 veel minder geliefd. Het aandeel van het aantal bedrijfsverkopen in deze sectoren daalde zelfs met 70%. ‘Deze bedrijven zijn momenteel lastig te verkopen’, zegt Rikhof. ‘Dat komt vooral door de grote onzekerheid waar die sectoren nog steeds mee geconfronteerd worden.’

In het onderzoek van Brookz en Dealsuite is ook gekeken naar de rol van duurzaamheid. Bij 32% van alle overnames komt dat onderwerp op tafel, maar in slechts 3% van de gevallen geeft het ook de doorslag. Een overgrote meerderheid van de ondervraagde adviseurs (86%) verwacht wel dat het belang van duurzaamheid bij de bepaling van de bedrijfswaarde in de toekomst zal toenemen.

Terug naar overzicht