Opinie

foto bij MBI artikelen

De keuze is reuze

Een bedrijf ter overname zoeken. Daarbij een zo breed als mogelijk zoekprofiel hanteren, inhaken op trends & groeimarkten, zoveel mogelijk zien en dito opties open houden. Het klinkt als het wensenlijstje van een nieuwe MBI-kandidaat die zich bij ons meldt. De gedachte daarbij is vaak ook dat als je maar veel verschillende bedrijven in interessante markten ziet, je de juiste er uiteindelijk wel tussen uit kunt vissen.

Lijstjes om je bedrijf uit te kiezen bestaan echter helaas niet. Een overvloed aan opties bevordert bovendien het keuzeproces niet, leert de ervaring. Daarnaast is het als MBI-er belangrijk dat je ‘investeerdersbril’ afgaat en trends, groeimarkten, rendementen niet de éérste criteria zijn waar je op moet focussen. Je moet straks als nieuwe eigenaar immers het bedrijf zelf operationeel leiden, waarmee de over te nemen business optimaal moet aansluiten op jouw specifieke toegevoegde waarde en ervaring, wil je een succes maken van je MBI. Een bedrijf zoeken in eerste instantie op basis van die criteria is een ander proces dan een investeerder doorloopt. Uiteraard moet de investering kloppen en interessant zijn en natuurlijk ben je ook een investeerder, maar dat is in een MBI selectieproces altijd stap 2. Dus ná de aansluiting met je profiel. Anders heb je misschien wel wat te kiezen, maar maak je geen succes van je investering.

Een ‘reactieve’ keuze uit lijstjes valt dus af. Pro-actief handelen is het devies. Wil je de aansluiting met je specifieke ondernemersprofiel kunnen vinden, dan moet je dus heel goed weten wat dat profiel van jou en het door jou gewenste bedrijf is. Focus daarbij, maak keuzes en kom niet opportunistisch over, maar etaleer je visie en jouw specifieke aansluiting op je doelmarkt.

Het klinkt paradoxaal, maar focus en inkaderen levert meer (en betere) gesprekken op en vergroot absoluut je kans op een succesvolle MBI. Gesprekspartners begrijpen je en krijgen vertrouwen in je realistische plannen.

Als je dan als gecommitteerd en gefocuste MBI-er de markt betreedt kun je bovendien profiteren van ontwikkelingen die zich ten gunste van de MBI-er keren de laatste jaren. Verkopers kennen dit type koper namelijk inmiddels steeds beter en daarmee ook de voordelen. Dat geldt tevens voor hun adviseurs, die in het verleden veel sceptischer tov MBI stonden. Dat naast het groeiend aantal investeringsvehikels dat goed management nodig heeft om hun investeringen te managen, maakt dat je bij een juiste voorbereiding je lijstjes zelf creëert!

Anne Huitema
managing partner BuyInside

Een bedrijf ter overname zoeken. Daarbij een zo breed als mogelijk zoekprofiel hanteren, inhaken op trends & groeimarkten, zoveel mogelijk zien en dito opties open houden. Het klinkt als het wensenlijstje van een nieuwe MBI-kandidaat die zich bij ons meldt. De gedachte daarbij is vaak ook dat als je maar veel verschillende bedrijven in interessante markten ziet, je de juiste er uiteindelijk wel tussen uit kunt vissen.

Lijstjes om je bedrijf uit te kiezen bestaan echter helaas niet. Een overvloed aan opties bevordert bovendien het keuzeproces niet, leert de ervaring. Daarnaast is het als MBI-er belangrijk dat je ‘investeerdersbril’ afgaat en trends, groeimarkten, rendementen niet de éérste criteria zijn waar je op moet focussen. Je moet straks als nieuwe eigenaar immers het bedrijf zelf operationeel leiden, waarmee de over te nemen business optimaal moet aansluiten op jouw specifieke toegevoegde waarde en ervaring, wil je een succes maken van je MBI. Een bedrijf zoeken in eerste instantie op basis van die criteria is een ander proces dan een investeerder doorloopt. Uiteraard moet de investering kloppen en interessant zijn en natuurlijk ben je ook een investeerder, maar dat is in een MBI selectieproces altijd stap 2. Dus ná de aansluiting met je profiel. Anders heb je misschien wel wat te kiezen, maar maak je geen succes van je investering.

Een ‘reactieve’ keuze uit lijstjes valt dus af. Pro-actief handelen is het devies. Wil je de aansluiting met je specifieke ondernemersprofiel kunnen vinden, dan moet je dus heel goed weten wat dat profiel van jou en het door jou gewenste bedrijf is. Focus daarbij, maak keuzes en kom niet opportunistisch over, maar etaleer je visie en jouw specifieke aansluiting op je doelmarkt.

Het klinkt paradoxaal, maar focus en inkaderen levert meer (en betere) gesprekken op en vergroot absoluut je kans op een succesvolle MBI. Gesprekspartners begrijpen je en krijgen vertrouwen in je realistische plannen.

Als je dan als gecommitteerd en gefocuste MBI-er de markt betreedt kun je bovendien profiteren van ontwikkelingen die zich ten gunste van de MBI-er keren de laatste jaren. Verkopers kennen dit type koper namelijk inmiddels steeds beter en daarmee ook de voordelen. Dat geldt tevens voor hun adviseurs, die in het verleden veel sceptischer tov MBI stonden. Dat naast het groeiend aantal investeringsvehikels dat goed management nodig heeft om hun investeringen te managen, maakt dat je bij een juiste voorbereiding je lijstjes zelf creëert!

Anne Huitema
managing partner BuyInside

Terug naar overzicht