Opinie

foto bij MBI artikelen

Alleen is ook maar alleen….!

Ik hoor MBI-ers zich nogal eens hardop afvragen of ze niet beter samen met een partner een bedrijf kunnen zoeken en overnemen in plaats van alleen. Of wij hen wellicht daarvoor in contact kunnen brengen met andere mbi-ers. Of dat de wens juist uitgaat naar een overname, waarbij de bestaande dga nog een tijd aanblijft, zodat je langzaam in de onderneming kunt groeien en kennis en contacten kunnen worden overgedragen .

Wat schuilt er achter deze vragen? Is het zo dat je meer kans maakt om een bedrijf te kopen als je het niet alleen doet? Of dat je (sneller) succesvol kunt zijn als je met meer personen onderneemt? Of ligt juist onzekerheid in deze fase hier aan ten grondslag? Voor veel MBI-kandidaten is het immers de eerste keer dat ze gaan ondernemen.

Als je een MBI wilt realiseren en je dus actief gaat ondernemen (niet sec investeren), dan zul je jezelf tijdens het overnameproces continue de basisvraag moeten blijven stellen: “waarom wil ik gaan ondernemen en in welke setting komt mijn toegevoegde waarde dan optimaal tot zijn recht?”. De antwoorden hierop moeten je uiteindelijk dicht bij het juiste bedrijf en ondernemerssucces brengen. Met of zonder compagnon. Het lijkt wellicht logisch dat als je samen met iemand (die je vertrouwt en die je aanvult) naar een bedrijf op zoek gaat, er meer mogelijkheden op je pad zullen komen. Aan de andere kant moet je dan wel op zoek naar een MKB bedrijf waarbij er voldoende ruimte en uitdaging is voor meerdere ondernemers en er meerdere managementfees uit de onderneming kunnen komen.

Toegevoegde waarde

De meeste mbi-ers willen ondernemer worden, omdat ze de vrijheid zoeken van het zelf koers kunnen bepalen en varen en nu eens zelf verantwoordelijk willen zijn voor het succes daarvan. Maar vind je die vrijheid van handelen terug in een setting waarin je nog niet alleen aan het stuur zit en meerdere personen mee blijven beslissen? Wellicht met een partner(s) die je pas echt leert kennen als er getekend is?

Daarentegen kan het zijn dat jouw toegevoegde waarde, en daarmee het succes van je ondernemerschap, juist het beste in een groter bedrijf tot zijn recht komt. Een bedrijf dat qua omvang misschien moeilijk door jezelf is over te nemen in termen van eigen middelen/financiering en waar je dus met meerdere aandeelhouders te maken krijgt. Of in een situatie waar naast andere aandeelhouders behoefte is aan jouw specifieke ervaring en competenties.

Beide situaties kunnen goede redenen zijn om niet alleen te gaan ondernemen/overnemen. Maar blijf dus kritisch kijken naar; ‘reden ondernemerschap’ & ‘benutten toegevoegde waarde’. Deze uitgangspunten kunnen conflicterend zijn. Wil je graag een controlerend belang in een bedrijf dat qua business of omvang niet optimaal bij je past of anderzijds mee-ondernemen en minder bepalend zijn in een omgeving (business en omvang) die je op het lijf geschreven is. Waar ga je voor? Ga in ieder geval altijd uit van je eigen kracht. Daar ligt in een MBI uiteindelijk het succes in!

Anne Huitema, managing partner BuyInside
Deze column is ook geplaatst in Brookz

Ik hoor MBI-ers zich nogal eens hardop afvragen of ze niet beter samen met een partner een bedrijf kunnen zoeken en overnemen in plaats van alleen. Of wij hen wellicht daarvoor in contact kunnen brengen met andere mbi-ers. Of dat de wens juist uitgaat naar een overname, waarbij de bestaande dga nog een tijd aanblijft, zodat je langzaam in de onderneming kunt groeien en kennis en contacten kunnen worden overgedragen .

Wat schuilt er achter deze vragen? Is het zo dat je meer kans maakt om een bedrijf te kopen als je het niet alleen doet? Of dat je (sneller) succesvol kunt zijn als je met meer personen onderneemt? Of ligt juist onzekerheid in deze fase hier aan ten grondslag? Voor veel MBI-kandidaten is het immers de eerste keer dat ze gaan ondernemen.

Als je een MBI wilt realiseren en je dus actief gaat ondernemen (niet sec investeren), dan zul je jezelf tijdens het overnameproces continue de basisvraag moeten blijven stellen: “waarom wil ik gaan ondernemen en in welke setting komt mijn toegevoegde waarde dan optimaal tot zijn recht?”. De antwoorden hierop moeten je uiteindelijk dicht bij het juiste bedrijf en ondernemerssucces brengen. Met of zonder compagnon. Het lijkt wellicht logisch dat als je samen met iemand (die je vertrouwt en die je aanvult) naar een bedrijf op zoek gaat, er meer mogelijkheden op je pad zullen komen. Aan de andere kant moet je dan wel op zoek naar een MKB bedrijf waarbij er voldoende ruimte en uitdaging is voor meerdere ondernemers en er meerdere managementfees uit de onderneming kunnen komen.

Toegevoegde waarde

De meeste mbi-ers willen ondernemer worden, omdat ze de vrijheid zoeken van het zelf koers kunnen bepalen en varen en nu eens zelf verantwoordelijk willen zijn voor het succes daarvan. Maar vind je die vrijheid van handelen terug in een setting waarin je nog niet alleen aan het stuur zit en meerdere personen mee blijven beslissen? Wellicht met een partner(s) die je pas echt leert kennen als er getekend is?

Daarentegen kan het zijn dat jouw toegevoegde waarde, en daarmee het succes van je ondernemerschap, juist het beste in een groter bedrijf tot zijn recht komt. Een bedrijf dat qua omvang misschien moeilijk door jezelf is over te nemen in termen van eigen middelen/financiering en waar je dus met meerdere aandeelhouders te maken krijgt. Of in een situatie waar naast andere aandeelhouders behoefte is aan jouw specifieke ervaring en competenties.

Beide situaties kunnen goede redenen zijn om niet alleen te gaan ondernemen/overnemen. Maar blijf dus kritisch kijken naar; ‘reden ondernemerschap’ & ‘benutten toegevoegde waarde’. Deze uitgangspunten kunnen conflicterend zijn. Wil je graag een controlerend belang in een bedrijf dat qua business of omvang niet optimaal bij je past of anderzijds mee-ondernemen en minder bepalend zijn in een omgeving (business en omvang) die je op het lijf geschreven is. Waar ga je voor? Ga in ieder geval altijd uit van je eigen kracht. Daar ligt in een MBI uiteindelijk het succes in!

Anne Huitema, managing partner BuyInside
Deze column is ook geplaatst in Brookz

Terug naar overzicht

BuyInside BV   |   Amersfoortseweg 38   |   3951 LC Maarn   |   Tel: 0343-712552   |  E-mail: info@buyinside.nl  |  Fax: 0343-712553