Opinie

Professionele ondernemer of ondernemende professional?!

Samen met een verder groeiende economie en (daarmee) de positieve ontwikkelingen in de overnamemarkt de laatste jaren, zien we ook allerlei nieuwe ontwikkelingen in de markt voor MBI-ers ontstaan. De één creatief en tijdelijk van karakter, de ander meer structureel van aard, waarmee het hopelijk een vaste plek in de overnamemarkt krijgt. Want een sterke MBI-er is per slot van rekening een waardevolle potentiële koper, al dacht de markt daar een paar jaar geleden wel anders over.

MBI-ers worden vandaag de dag zelfs al via personeelsadvertenties geworven. Headhunters worden ingeschakeld om een ‘ondernemer’ aan te trekken voor de vacante positie. Er is blijkbaar behoefte aan meer ondernemerschap in het bedrijfsleven. Of kunnen bedrijven geen managers meer aantrekken zonder dat er een werknemersparticipatie wordt aangeboden? Haal je wel een ondernemer binnen via een traditioneel headhunt traject of is die persoon vooral heel ondernemend?

Wat voor type koper zoek je als verkopende ondernemer of investeerder?

Wat zoek je dus als verkoper of investeerder? Een ondernemer, die meer dan alleen ondernemend is? Die bouwt voor eigen rekening en risico, die gaat voor continuïteit met een lange termijnvisie. Iemand die verder kijkt dan een af te ronden (turnaround)project en eigenwijs zijn eigen plan maakt en trekt? Of ben je eigenlijk op zoek naar een sterke zelfstandige manager, die meer vrijheid zoekt (vaak verward met ondernemerschap) en bereid is (eigen) risico te nemen. Iemand die een klus kan klaren. Functioneel en qua branche ervaring vooral heel goed past op de positie die vacant is en samen wil toewerken naar een gezamenlijk doel? Twee verschillende personen.

Waarom wil je als MBI kandidaat ondernemer worden?

Voor de andere kant van de tafel, de MBI-er zelf, geldt uiteraard hetzelfde. Waarom wil je ondernemer worden? Wat zoek je in het ondernemerschap en in welke rol en setting komt die ambitie het beste tot zijn recht? Ben je klaar om een dga volledig en direct op te volgen om daarna ook volledig je eigen plan te trekken en daar verantwoording voor te nemen? Of vind je een volledige overname nog een stap te ver. Denk je dat je daar nog niet klaar voor bent of heb je gewoon andere ambities. Je wilt misschien eerst of juist liever ‘samen’ ondernemen, bijvoorbeeld met de oprichter/verkoper of een investeerder.  Een dergelijke constructie past misschien beter bij je gezien je profiel.

‘Bezint eer ge begint’

Belangrijke overwegingen voor beide zijden van de overnametafel bij het ‘invullen’ van de allesbepalende ondernemerspositie. ‘Bezint eer ge begint’: goed voorwerk, screening en het bepalen wat voor type ondernemer(schap) past bij het bedrijf en de nabije toekomst zijn essentiële vertrekpunten voor de verkoper of de investeerder. Als ook de MBI-er zelf zich daarnaast goed voor heeft laten lichten, zich optimaal voorbereidt en laat begeleiden, dan zou de mbi-er nog wel eens een veel prominentere rol in overnameland kunnen gaan spelen!

Anne Huitema, managing partner BuyInside

Samen met een verder groeiende economie en (daarmee) de positieve ontwikkelingen in de overnamemarkt de laatste jaren, zien we ook allerlei nieuwe ontwikkelingen in de markt voor MBI-ers ontstaan. De één creatief en tijdelijk van karakter, de ander meer structureel van aard, waarmee het hopelijk een vaste plek in de overnamemarkt krijgt. Want een sterke MBI-er is per slot van rekening een waardevolle potentiële koper, al dacht de markt daar een paar jaar geleden wel anders over.

MBI-ers worden vandaag de dag zelfs al via personeelsadvertenties geworven. Headhunters worden ingeschakeld om een ‘ondernemer’ aan te trekken voor de vacante positie. Er is blijkbaar behoefte aan meer ondernemerschap in het bedrijfsleven. Of kunnen bedrijven geen managers meer aantrekken zonder dat er een werknemersparticipatie wordt aangeboden? Haal je wel een ondernemer binnen via een traditioneel headhunt traject of is die persoon vooral heel ondernemend?

Wat voor type koper zoek je als verkopende ondernemer of investeerder?

Wat zoek je dus als verkoper of investeerder? Een ondernemer, die meer dan alleen ondernemend is? Die bouwt voor eigen rekening en risico, die gaat voor continuïteit met een lange termijnvisie. Iemand die verder kijkt dan een af te ronden (turnaround)project en eigenwijs zijn eigen plan maakt en trekt? Of ben je eigenlijk op zoek naar een sterke zelfstandige manager, die meer vrijheid zoekt (vaak verward met ondernemerschap) en bereid is (eigen) risico te nemen. Iemand die een klus kan klaren. Functioneel en qua branche ervaring vooral heel goed past op de positie die vacant is en samen wil toewerken naar een gezamenlijk doel? Twee verschillende personen.

Waarom wil je als MBI kandidaat ondernemer worden?

Voor de andere kant van de tafel, de MBI-er zelf, geldt uiteraard hetzelfde. Waarom wil je ondernemer worden? Wat zoek je in het ondernemerschap en in welke rol en setting komt die ambitie het beste tot zijn recht? Ben je klaar om een dga volledig en direct op te volgen om daarna ook volledig je eigen plan te trekken en daar verantwoording voor te nemen? Of vind je een volledige overname nog een stap te ver. Denk je dat je daar nog niet klaar voor bent of heb je gewoon andere ambities. Je wilt misschien eerst of juist liever ‘samen’ ondernemen, bijvoorbeeld met de oprichter/verkoper of een investeerder.  Een dergelijke constructie past misschien beter bij je gezien je profiel.

‘Bezint eer ge begint’

Belangrijke overwegingen voor beide zijden van de overnametafel bij het ‘invullen’ van de allesbepalende ondernemerspositie. ‘Bezint eer ge begint’: goed voorwerk, screening en het bepalen wat voor type ondernemer(schap) past bij het bedrijf en de nabije toekomst zijn essentiële vertrekpunten voor de verkoper of de investeerder. Als ook de MBI-er zelf zich daarnaast goed voor heeft laten lichten, zich optimaal voorbereidt en laat begeleiden, dan zou de mbi-er nog wel eens een veel prominentere rol in overnameland kunnen gaan spelen!

Anne Huitema, managing partner BuyInside

Terug naar overzicht

BuyInside BV   |   Amersfoortseweg 38   |   3951 LC Maarn   |   Tel: 0343-712552   |  E-mail: info@buyinside.nl  |  Fax: 0343-712553