Opinie

Uw Ideale opvolger: een MBI’er

U bent eigenaar van een onderneming en het wordt tijd om over uw opvolging na te denken. U wilt graag dat uw bedrijf zelfstandig blijft voortbestaan en niet wordt opgeslokt door een grotere onderneming. U bent dus op zoek naar een opvolger (Management buy in: MBI). Een opvolger die er niet is, binnen het bedrijf of uw familie.

Er zijn momenteel veel managers en oud-ondernemers (MBI’ers) op zoek naar een onderneming om over te nemen. De een serieuzer en beter voorbereid, dan de ander. En de een met een veel grotere kans om er een succes van te maken, dan de ander.

Uiteraard is het ontvangen van een goede overnamesom belangrijk voor u. Het voorbestaan van uw onderneming onder een nieuwe capabele eigenaar, weegt echter ook sterk mee in uw afwegingen. Zeker in deze tijden, waar er steeds meer gekozen wordt voor allerlei overnameconstructies, waarin de verkoper nog een grote (financiële) betrokkenheid heeft. Ook geleidelijke overnames komen vaker voor, waarbij u een gedeelte van de opbrengst van uw bedrijf direct verzilverd, en samen met uw opvolger profiteert van toekomstige rendementen van uw onderneming.

Maar wat maakt iemand dan een geschikte opvolger? Onze jarenlange ervaring met het samenbrengen van verkopers en hun opvolgers, heeft ons geleerd dat u op de volgende zaken zou moeten letten, bij uw zoektocht naar een goede opvolger:

Ondernemerschap

In de eerste plaats: U bent op zoek naar een ondernemer! Er zijn allerlei “ondernemerstesten” op de markt, maar in deze situatie zult u toch voornamelijk op uw eigen gevoel afgaan.

Uw opvolger zou iemand moeten zijn met een sterke persoonlijkheid, een leider met managementervaring. Iemand met innovatief vermogen en een eigen visie, die anderen daarvan kan overtuigen en zaken ook nog goed kan organiseren.

Daarnaast zult u zich ervan moeten overtuigen, dat er een stuk pragmatisme en opportunisme schuilt in uw potentiële koper. U heeft niets aan  een academicus, die weliswaar een hele goede analyse van uw bedrijf kan maken, maar geen (gecalculeerde) risico’s durft te nemen. U zoekt iemand die knopen durft door te hakken en hoofd van  bijzaken weet te onderscheiden.

Ervaring en commerciële  drive

Uw opvolger moet over de juiste ervaring en toegevoegde waarde voor de onderneming beschikken. Bij voorkeur zou het om iemand moeten gaan die uit dezelfde  branche afkomstig is, of op z’n minst de mechanismen in uw markt en bij uw type klanten kent.

Commerciële drive en ervaring is uiteraard ook onontbeerlijk. U bent immers als eigenaar, ook het gezicht in de markt. Als iemand uw bedrijf over zou willen nemen, zou die ook de nodige commerciële ervaring en bij voorkeur een relevant netwerk mee moeten brengen.
Bij het beoordelen van iemands ervaring, is het ook van belang naar de  omvang van en de fase waarin de onderneming zich bevindt te kijken. Sluit de werkervaring en toegevoegde waarde van uw beoogd opvolger hierbij aan?

Culturele fit

Is het iemand die bij uw bedrijf past, qua persoonlijkheid? U hebt waarschijnlijk het bedrijf opgericht, alle mensen aangenomen. U heeft uw stempel gedrukt op de cultuur van de onderneming. Een persoonlijke klik tussen u en uw potentiële koper is van groot belang. Als u het persoonlijk niet zo goed met elkaar kunt vinden, is de kans groot dat (de cultuur van) het bedrijf ook niet bij hem past. Dit punt wordt vanzelfsprekend nog belangrijker als u een langere periode met elkaar gaat samenwerken.

Commitment

Als laatste noem ik “commitment”, onlosmakelijk verbonden met ondernemerschap. Uw opvolger moet bereid zijn risico te nemen, ook financieel. Het zal om iemand moeten gaan, die een substantieel bedrag aan eigen middelen kan meebrengen. Dit bedrag zal in alle gevallen niet een bedrag zijn waar 100% van de aandelen contact mee betaald kan worden, maar het zal toch minimaal een bedrag moeten zijn, waarmee iemand zich ook echt “committeert”.

 

Laura Schagen, managing partner BuyInside
Deze column is ook geplaatst in Brookz

U bent eigenaar van een onderneming en het wordt tijd om over uw opvolging na te denken. U wilt graag dat uw bedrijf zelfstandig blijft voortbestaan en niet wordt opgeslokt door een grotere onderneming. U bent dus op zoek naar een opvolger (Management buy in: MBI). Een opvolger die er niet is, binnen het bedrijf of uw familie.

Er zijn momenteel veel managers en oud-ondernemers (MBI’ers) op zoek naar een onderneming om over te nemen. De een serieuzer en beter voorbereid, dan de ander. En de een met een veel grotere kans om er een succes van te maken, dan de ander.

Uiteraard is het ontvangen van een goede overnamesom belangrijk voor u. Het voorbestaan van uw onderneming onder een nieuwe capabele eigenaar, weegt echter ook sterk mee in uw afwegingen. Zeker in deze tijden, waar er steeds meer gekozen wordt voor allerlei overnameconstructies, waarin de verkoper nog een grote (financiële) betrokkenheid heeft. Ook geleidelijke overnames komen vaker voor, waarbij u een gedeelte van de opbrengst van uw bedrijf direct verzilverd, en samen met uw opvolger profiteert van toekomstige rendementen van uw onderneming.

Maar wat maakt iemand dan een geschikte opvolger? Onze jarenlange ervaring met het samenbrengen van verkopers en hun opvolgers, heeft ons geleerd dat u op de volgende zaken zou moeten letten, bij uw zoektocht naar een goede opvolger:

Ondernemerschap

In de eerste plaats: U bent op zoek naar een ondernemer! Er zijn allerlei “ondernemerstesten” op de markt, maar in deze situatie zult u toch voornamelijk op uw eigen gevoel afgaan.

Uw opvolger zou iemand moeten zijn met een sterke persoonlijkheid, een leider met managementervaring. Iemand met innovatief vermogen en een eigen visie, die anderen daarvan kan overtuigen en zaken ook nog goed kan organiseren.

Daarnaast zult u zich ervan moeten overtuigen, dat er een stuk pragmatisme en opportunisme schuilt in uw potentiële koper. U heeft niets aan  een academicus, die weliswaar een hele goede analyse van uw bedrijf kan maken, maar geen (gecalculeerde) risico’s durft te nemen. U zoekt iemand die knopen durft door te hakken en hoofd van  bijzaken weet te onderscheiden.

Ervaring en commerciële  drive

Uw opvolger moet over de juiste ervaring en toegevoegde waarde voor de onderneming beschikken. Bij voorkeur zou het om iemand moeten gaan die uit dezelfde  branche afkomstig is, of op z’n minst de mechanismen in uw markt en bij uw type klanten kent.

Commerciële drive en ervaring is uiteraard ook onontbeerlijk. U bent immers als eigenaar, ook het gezicht in de markt. Als iemand uw bedrijf over zou willen nemen, zou die ook de nodige commerciële ervaring en bij voorkeur een relevant netwerk mee moeten brengen.
Bij het beoordelen van iemands ervaring, is het ook van belang naar de  omvang van en de fase waarin de onderneming zich bevindt te kijken. Sluit de werkervaring en toegevoegde waarde van uw beoogd opvolger hierbij aan?

Culturele fit

Is het iemand die bij uw bedrijf past, qua persoonlijkheid? U hebt waarschijnlijk het bedrijf opgericht, alle mensen aangenomen. U heeft uw stempel gedrukt op de cultuur van de onderneming. Een persoonlijke klik tussen u en uw potentiële koper is van groot belang. Als u het persoonlijk niet zo goed met elkaar kunt vinden, is de kans groot dat (de cultuur van) het bedrijf ook niet bij hem past. Dit punt wordt vanzelfsprekend nog belangrijker als u een langere periode met elkaar gaat samenwerken.

Commitment

Als laatste noem ik “commitment”, onlosmakelijk verbonden met ondernemerschap. Uw opvolger moet bereid zijn risico te nemen, ook financieel. Het zal om iemand moeten gaan, die een substantieel bedrag aan eigen middelen kan meebrengen. Dit bedrag zal in alle gevallen niet een bedrag zijn waar 100% van de aandelen contact mee betaald kan worden, maar het zal toch minimaal een bedrag moeten zijn, waarmee iemand zich ook echt “committeert”.

 

Laura Schagen, managing partner BuyInside
Deze column is ook geplaatst in Brookz

Terug naar overzicht

BuyInside BV   |   Amersfoortseweg 38   |   3951 LC Maarn   |   Tel: 0343-712552   |  E-mail: info@buyinside.nl  |  Fax: 0343-712553