Opinie

header bij mbi artikelen

Zelfkennis vs Marktkennis

U overweegt een bedrijf over te nemen en vraagt zich af of dit een verstandig besluit is? Hoe ziet het over te nemen bedrijf eruit, waar moet het aan voldoen en misschien vraagt u zich ook wel af: waar moet ik aan voldoen?

In het verlengde hiervan ligt de vraag: wat is belangrijker marktkennis of zelfkennis? Een lastige vraag waarbij het voor de hand ligt te kiezen voor marktkennis.

 

Doelstellingen

Wat is het doel van de overname van een bedrijf? Dit kan (en zal) veelal uiteenvallen in twee doelstellingen: een persoonlijk en een zakelijk doel, die als het goed is elkaar versterken.

Het persoonlijke doel wordt veelal ingevuld met termen als: autonomie, (financiële) onafhankelijkheid, zelf iets neerzetten, ontplooiing, geen politiek/bureaucratie meer etc. Het zakelijke doel wordt vaak weergegeven als: winst maken, continuïteit, werkgelegenheid, bijdragen aan een betere wereld etc.

 

Hefboom

Je zou wellicht kunnen zeggen; om een overname te initiëren is zelfkennis nodig (wat wil ik en wat kan ik) en om een overname succesvol te laten zijn is ‘marktkennis’ nodig.

Marktkennis staat dan voor ondernemerschap, kansen zien, risico’s inschatten etc., waar zelfkennis staat voor reflectief vermogen en leiderschap.

En het is met name deze laatste rol die maakt dat in mijn ogen zelfkennis belangrijker is dan marktkennis. Vanuit zelfkennis wordt de marktkennis geïnterpreteerd en omgezet in een strategie.

De onderneming fungeert hierbij als het ware als een hefboom voor uw persoonlijkheid. Uw inzichten, talenten, valkuilen, drijfveren en patronen worden uitvergroot met impact op de organisatie én op de markt.

 

Lef

Als (toekomstig) DGA bent u bepalend voor de cultuur in uw organisatie, de set van normen en waarden noodzakelijk voor het creëren van onderscheidend vermogen in de markt.

Voor dit onderscheidend vermogen is lef nodig. U manifesteert zich immers ánders dan uw concurrenten, u interpreteert de mogelijkheden (op de markt) anders en organiseert uw onderneming navenant.

Dit lef om anders te zijn, om onderscheidend te acteren, heeft te maken met persoonlijk leiderschap, met uw ‘locus of control’, uw beheersingsoriëntatie. Onderzoek wijst uit dat de beheersingsoriëntatie bij zelfstandige ondernemers over het algemeen zo is ingericht dat u gelooft dat u zelf verantwoordelijk bent voor succes of falen, voor uw gedrag en uw goede en slechte eigenschappen: een ‘internal locus of control’. Dat het (falen) niet ligt aan de markt, de klant, het product, de organisatie of uw medewerkers. Als leider en als ondernemer is het van essentieel belang hierop te reflecteren.

 

Head-start

Als u (kennis van) karakter combineert met market intelligence heeft u een ‘head-start’ in het overnemen, het realiseren en uitbouwen van een onderscheidende markt-positie.

Michel Hensen, mbi coach BuyInside

U overweegt een bedrijf over te nemen en vraagt zich af of dit een verstandig besluit is? Hoe ziet het over te nemen bedrijf eruit, waar moet het aan voldoen en misschien vraagt u zich ook wel af: waar moet ik aan voldoen?

In het verlengde hiervan ligt de vraag: wat is belangrijker marktkennis of zelfkennis? Een lastige vraag waarbij het voor de hand ligt te kiezen voor marktkennis.

 

Doelstellingen

Wat is het doel van de overname van een bedrijf? Dit kan (en zal) veelal uiteenvallen in twee doelstellingen: een persoonlijk en een zakelijk doel, die als het goed is elkaar versterken.

Het persoonlijke doel wordt veelal ingevuld met termen als: autonomie, (financiële) onafhankelijkheid, zelf iets neerzetten, ontplooiing, geen politiek/bureaucratie meer etc. Het zakelijke doel wordt vaak weergegeven als: winst maken, continuïteit, werkgelegenheid, bijdragen aan een betere wereld etc.

 

Hefboom

Je zou wellicht kunnen zeggen; om een overname te initiëren is zelfkennis nodig (wat wil ik en wat kan ik) en om een overname succesvol te laten zijn is ‘marktkennis’ nodig.

Marktkennis staat dan voor ondernemerschap, kansen zien, risico’s inschatten etc., waar zelfkennis staat voor reflectief vermogen en leiderschap.

En het is met name deze laatste rol die maakt dat in mijn ogen zelfkennis belangrijker is dan marktkennis. Vanuit zelfkennis wordt de marktkennis geïnterpreteerd en omgezet in een strategie.

De onderneming fungeert hierbij als het ware als een hefboom voor uw persoonlijkheid. Uw inzichten, talenten, valkuilen, drijfveren en patronen worden uitvergroot met impact op de organisatie én op de markt.

 

Lef

Als (toekomstig) DGA bent u bepalend voor de cultuur in uw organisatie, de set van normen en waarden noodzakelijk voor het creëren van onderscheidend vermogen in de markt.

Voor dit onderscheidend vermogen is lef nodig. U manifesteert zich immers ánders dan uw concurrenten, u interpreteert de mogelijkheden (op de markt) anders en organiseert uw onderneming navenant.

Dit lef om anders te zijn, om onderscheidend te acteren, heeft te maken met persoonlijk leiderschap, met uw ‘locus of control’, uw beheersingsoriëntatie. Onderzoek wijst uit dat de beheersingsoriëntatie bij zelfstandige ondernemers over het algemeen zo is ingericht dat u gelooft dat u zelf verantwoordelijk bent voor succes of falen, voor uw gedrag en uw goede en slechte eigenschappen: een ‘internal locus of control’. Dat het (falen) niet ligt aan de markt, de klant, het product, de organisatie of uw medewerkers. Als leider en als ondernemer is het van essentieel belang hierop te reflecteren.

 

Head-start

Als u (kennis van) karakter combineert met market intelligence heeft u een ‘head-start’ in het overnemen, het realiseren en uitbouwen van een onderscheidende markt-positie.

Michel Hensen, mbi coach BuyInside

Terug naar overzicht