Management buy-In Freasy B.V.

Klant

Eveline Nederlof

Bedrijf

Transactie

Gedeeltelijke overname

Sector

Productie, Merk, Food

Eveline is via een management buy-in de nieuwe ceo geworden van Freasy, een producent van gezonde en duurzame kant-en-klaar diepvriesmaaltijden. BuyInside heeft Eveline begeleid tijdens haar uitgebreide zoektocht naar een bedrijf om mee te ondernemen en haar bij verschillende ondernemingen geintroduceerd. Freasy bleek daarbij direct een hele goede match. Dit bedrijf sloot goed aan op nagenoeg alle -voor Eveline belangrijke- overnamecriteria.

Eveline Nederlof
Eveline heeft veel ervaring in de sector zowel op het gebied van food service als food retail. Ze vervulde verschillende functies bij Unilever, waaronder managing director bij Unilever Food Solutions. Daarnaast is ze ook sociaal en maatschappelijk actief, onder meer bij De Participatie Keuken, een ideële stichting die sociale cohesie bevordert door mensen samen te brengen aan de eettafel.

Met haar achtergrond maakt kan ze volgens oprichter Eric Veeneman, toegevoegde waarde aan Freasy bieden. “Eveline heeft een enorme intrinsieke motivatie voor maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Haar karakter en haar bevlogenheid om maatschappelijke impact te maken, spreken ons als duurzame onderneming aan. Ze is bovendien een doortastende, creatieve ondernemer die telkens weer laat zien dat ze organisaties kan laten groeien zonder dat dit ten koste gaat van de efficiëntie en de prestaties van de activiteiten. Dat betekent dus ook dat, tijdens onze groei, onze hoge duurzaamheidsstandaarden bij haar in goede handen zijn.”

Vriestechnologie
Die duurzaamheidsstandaarden van Freasy zijn volgens Eveline onlosmakelijk verbonden met de aard van het product. “Moderne vriestechnologie, biedt veel mogelijkheden om maatschappelijke impact te maken. Het gebruik van deze technologie maakt onder meer mogelijk dat voedingswaarde behouden blijft; we bieden onze klanten maaltijden met een Nutriscore A of B.”

Freasy let in de hele productie- en distributieketen op duurzaamheid. “Dat gaat behoorlijk ver. We streven ernaar onnodige vervoerskilometers te vermijden en we vliegen niet. Daarnaast werken we uitsluitend plastic-vrij, met biologisch afbreekbare verpakkingsmaterialen, en we bieden werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Kwaliteit
De voedingsmiddelenmarkt krijgt volgens Eveline steeds meer ruimte voor kant-en-klare diepvriesmaaltijden. Dat komt onder meer doordat de bereidings- en vriestechnologie en daarmee ook de kwaliteit van vriesproducten, de afgelopen decennia drastisch zijn verbeterd. “Maar ook op het gebied van logistiek en houdbaarheid ontdekt de markt steeds meer de voordelen van ‘vriesvers’ ten opzichte van ‘koelvers’ ”, ziet Eveline. “Die winst zit vooral in de enorme daling in derving, en dus ook in het vermijden van onnodige voedselverspilling. Dit komt de marges ook ten goede natuurlijk, winst dus voor alle betrokken partijen en voor de planeet.”

Na het aantrekken van investeerders in 2022, heeft Freasy, naast de online verkoop, ook actief op de retailmarkt en verkoopt rechtstreeks aan bedrijven. “Freasy is nu klaar voor verdere uitbreiding”, zegt Eveline. “We richten ons daarbij op Nederland, maar zeker ook op het buitenland.”

Grotere keuken
Freasy is in 2019 opgericht door Marlot de Jonge. Vanuit een kleine keuken in het centrum van Rotterdam maakte De Jonge gezonde, en duurzame kant-en-klare diepvries maaltijden. In 2021 gaat De Jonge samen het bedrijf Frozen van de ondernemers Eric Veeneman en Michael Moser. Het bedrijf is sindsdien al twee keer verhuisd naar een grotere keuken.

Freasy richt zich met kant-en-klaar-diepvriesmaaltijden op een publiek van bewust levende consumenten. Gezondheid en duurzaamheid zijn belangrijke drijfveren van kopers om voor hun producten te kiezen. “Diepvries- en kant-en-klaarmaaltijden schudden het imago af van ‘gemaksvoedsel’ dat alleen wordt genuttigd om tijd te sparen. Met onze maaltijden spreken we ook fijnproevers aan die, behalve smaak, ook gezondheid en duurzaamheid belangrijk vinden”, zegt Eveline over de doelgroep van de onderneming.

Groeipotentieel
De missie van Freasy is om gezonde, duurzame diepvriesmaaltijden beschikbaar te maken voor iedereen. Door de kwaliteitsaspecten ‘gezond’ en ‘duurzaam’ centraal te stellen in de missie wil de onderneming een nieuwe kwaliteitsstandaard in diepvriesmaaltijden vestigen. “We zien namelijk veel groeipotentieel bij bewust levende consumenten”, zegt Eveline. “Die vinden gezond en duurzaam heel belangrijk, maar ze missen nog het gebruiksgemak van kant-en-klaar diepvriesmaaltijden in het aanbod. Daar willen wij graag in voorzien.”

 

Bron: EVMI

Rol BuyInside

  • Opstellen ondernemers- en zoekprofiel
  • Zoekproces
  • Eerste contact

© 2024 BuyInside BV – Privacy verklaring​ – Site door Marking Amsterdam

Contactformulier

Aanmelden voor de Nationale Overname Dag? Vul onderstaand formulier in o.v.v. NOD2024. Of neem contact met ons op via: info@buyinside.nl of 020 303 0795

mailing voor adviseurs

Wil je de nieuwe MBI-profielen in uw inbox ontvangen? Meld je dan nu aan voor de BuyInside mailing voor adviseurs! Vul hieronder jouw gegevens in. Of neem contact met ons op via: info@buyinside.nl of +31 (0) 343 712 552

Contactformulier

Ziet u een match voor één van deze profielen? Vul onderstaand formulier in voor voorstellen of meer informatie. Of neem contact met ons op via: info@buyinside.nl of +31 (0) 343 712 552

Plan een kennismakingsgesprek

Vul onderstaand formulier in voor meer informatie, vragen of het inplannen van een kennismakingsgesprek. Of neem contact met ons op via: info@buyinside.nl of +31 (0) 343 712 552