MBI oriëntatie & zoekprofiel opstellen
MBI oriëntatie: waar liggen jouw kansen?
Indien je zoekprofiel nog niet duidelijk is en je daarnaast wellicht ook meer inzicht wilt in jouw eigen ondernemersmogelijkheden en MBI kansen, kun je overwegen te starten met onze MBI oriëntatie. Deze analyse biedt een gedegen voorbereiding en het extra inzicht dat je nodig hebt om de stap naar het ondernemerschap via een management buy-in te maken.
Samen met een van onze ondernemerscoaches, tevens ervaren ondernemer, creëer je een duidelijk beeld bij jouw vaardigheden en kwaliteiten op het gebied van ondernemerschap. Je ondernemersprofiel wordt vertaald naar type bedrijven die daarbij passen, waarmee je focus aanbrengt die we nodig hebben voor een gerichte zoekactie.
Je geeft antwoord op vragen als:
- Wat voor type ondernemer ben ik en in welke setting pas ik het beste?
- Wat is mijn specifieke toegevoegde waarde binnen een bedrijf?
- Wat voor soort bedrijf wil ik overnemen en in welke fase bevindt zich deze?
- Wat zijn mijn wensen en randvoorwaarden en passen die bij mijn overname ambities?
MBI zoekprofiel: waar ligt de focus?
Een belangrijke voorwaarde voor een effectief zoektraject en een succesvolle overname is dat je de markt ingaat met een gericht zoekprofiel. Een zoekprofiel dat optimaal aansluit op je ervaring en toegevoegde waarde. Die focus is ten eerste belangrijk voor jezelf, maar uiteraard ook voor alle andere partijen die in jouw overnameproces worden betrokken.
Je moet heel goed weten aan welke criteria het bedrijf dat je wilt overnemen voor jou moet voldoen. Doordat je een duidelijk beeld hebt van het gewenste bedrijf en jouw rol daarin, ben je in staat gericht te zoeken, andere partijen (zoals de DGA, verkoopadviseur en de bank) te overtuigen en weloverwogen keuzes te maken.
Het opstellen van een MBI zoekprofiel
Voordat wij je kunnen introduceren bij bedrijven waar opvolging speelt, stellen we allereerst samen jouw zoekprofiel op.
In deze fase maken wij inzichtelijk bij welke type onderneming jouw capaciteiten en ervaringen het beste tot hun recht komen. Jouw MBI profiel moet, naast een informatief doel, ook een commercieel doel dienen, namelijk het aantrekken van bedrijven die bij jou kunnen passen en die geschikt zijn voor een management buy-in. Door deze gedegen voorbereiding en het aanbrengen van focus ben je beter in staat de juiste afwegingen te maken tijdens je overnameproces. De focus die wij samen met jou aanbrengen zorgt er bovendien voor dat:
- Je voldoende breed kunt zoeken
- Je keuzes kunt maken in de door ons aangereikte bedrijven
- DGA’s zich in jouw criteria herkennen
- Jij je als overnamekandidaat duidelijk onderscheidt van andere MBI-ers in de markt
Wij helpen jouw ideeën concreet te maken!
Start het proces: wat zijn jouw zoekcriteria?
BuyInside beschikt over een groot netwerk aan verkopers die geïnteresseerd zijn in een MBI-transactie. Wij zijn daarom benieuwd naar jouw zoekcriteria. Vul ze hieronder in:
De volgende stap: ondernemer zoekt bedrijf
Nadat we in kaart hebben gebracht hoe jouw bedrijf en markt er straks uitziet, kunnen we de zoektocht gaan starten. BuyInside beschikt daarvoor over een landelijk dekkend overnamenetwerk van diverse bedrijven in zeer uiteenlopende branches. Omdat elke ondernemerswens anders is, starten we een volledig ‘customized’ zoekactie naar het bedrijf dat bij jouw MBI zoekprofiel past. Lees hier meer over deze volgende stap: MBI search.
Zet nu de eerste stappen naar jouw eigen bedrijf en stel je zoekprofiel op
Wil jij ondernemer door overnemen en ben je benieuwd waar jouw kansen en focuspunten liggen? Ons team van MBI specialisten helpen je graag verder. Plan hier een vrijblijvend kennismakingsgesprek met ons in waarbij we deze route naar een succesvolle overname verder kunnen bespreken. Benieuwd wie je voor gingen? Lees hier diverse cases van succesvolle MBI overnames.