MBI oriëntatie & zoekprofiel opstellen

Je hebt besloten dat je wilt ondernemen door een bedrijf over te nemen: MBI. De een heeft heel duidelijk voor ogen wat voor soort bedrijf en in welke branche. De ander niet. Daarom kunnen we beginnen met een MBI oriëntatie, voordat we met een MBI-zoekprofiel de markt op gaan om jouw aanstaande onderneming te vinden. Kortom: we helpen jouw ideeën concreet te maken! Vul hieronder je zoekprofiel in of plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek met ons in.

MBI oriëntatie: waar liggen jouw kansen?

Indien je zoekprofiel nog niet duidelijk is en je daarnaast wellicht ook meer inzicht wilt in jouw eigen ondernemersmogelijkheden en MBI kansen, kun je overwegen te starten met onze MBI oriëntatie. Deze analyse biedt een gedegen voorbereiding en het extra inzicht dat je nodig hebt om de stap naar het ondernemerschap via een management buy-in te maken.

Samen met een van onze ondernemerscoaches, tevens ervaren ondernemer, creëer je een duidelijk beeld bij jouw vaardigheden en kwaliteiten op het gebied van ondernemerschap. Je ondernemersprofiel wordt vertaald naar type bedrijven die daarbij passen, waarmee je focus aanbrengt die we nodig hebben voor een gerichte zoekactie.

 Je geeft antwoord op vragen als:

Een verhelderende analyse die ervoor zorgt dat je jouw kansen helder in kaart kunt brengen. Plan hier een gesprek met een van onze ondernemerscoaches of neem contact met ons op voor meer informatie.

MBI zoekprofiel: waar ligt de focus?

Een belangrijke voorwaarde voor een effectief zoektraject en een succesvolle overname is dat je de markt ingaat met een gericht zoekprofiel. Een zoekprofiel dat optimaal aansluit op je ervaring en toegevoegde waarde. Die focus is ten eerste belangrijk voor jezelf, maar uiteraard ook voor alle andere partijen die in jouw overnameproces worden betrokken.

Je moet heel goed weten aan welke criteria het bedrijf dat je wilt overnemen voor jou moet voldoen. Doordat je een duidelijk beeld hebt van het gewenste bedrijf en jouw rol daarin, ben je in staat gericht te zoeken, andere partijen (zoals de DGA, verkoopadviseur en de bank) te overtuigen en weloverwogen keuzes te maken.

Het opstellen van een MBI zoekprofiel

Voordat wij je kunnen introduceren bij bedrijven waar opvolging speelt, stellen we allereerst samen jouw zoekprofiel op.

In deze fase maken wij inzichtelijk bij welke type onderneming jouw capaciteiten en ervaringen het beste tot hun recht komen. Jouw MBI profiel moet, naast een informatief doel, ook een commercieel doel dienen, namelijk het aantrekken van bedrijven die bij jou kunnen passen en die geschikt zijn voor een management buy-in. Door deze gedegen voorbereiding en het aanbrengen van focus ben je beter in staat de juiste afwegingen te maken tijdens je overnameproces. De focus die wij samen met jou aanbrengen zorgt er bovendien voor dat:

Wij helpen jouw ideeën concreet te maken!

Start het proces: wat zijn jouw zoekcriteria?

BuyInside beschikt over een groot netwerk aan verkopers die geïnteresseerd zijn in een MBI-transactie. Wij zijn daarom benieuwd naar jouw zoekcriteria. Vul ze hieronder in:

Branche (maximaal 2)*
Transactie*

De volgende stap: ondernemer zoekt bedrijf

Nadat we in kaart hebben gebracht hoe jouw bedrijf en markt er straks uitziet, kunnen we de zoektocht gaan starten. BuyInside beschikt daarvoor over een landelijk dekkend overnamenetwerk van diverse bedrijven in zeer uiteenlopende branches. Omdat elke ondernemerswens anders is, starten we een volledig ‘customized’ zoekactie naar het bedrijf dat bij jouw MBI zoekprofiel past. Lees hier meer over deze volgende stap: MBI search.

Zet nu de eerste stappen naar jouw eigen bedrijf en stel je zoekprofiel op

Wil jij ondernemer door overnemen en ben je benieuwd waar jouw kansen en focuspunten liggen? Ons team van MBI specialisten helpen je graag verder. Plan hier een vrijblijvend kennismakingsgesprek met ons in waarbij we deze route naar een succesvolle overname verder kunnen bespreken. Benieuwd wie je voor gingen? Lees hier diverse cases van succesvolle MBI overnames.