BUY-IN SEARCH
Zoek, vind en koop je eigen bedrijf!
BuyInside heeft zich sinds 2008 ontwikkeld tot searchspecialist voor managers die willen gaan ondernemen door een bestaand bedrijf te kopen, deze “buy-in kandidaten” zijn onze opdrachtgever. Als pro-actief searchkantoor zijn wij dag in, dag uit in de markt op zoek naar ondernemingen als potentiële buy-in opties. Een bijzondere manier van recruiten, wij zoeken een passende onderneming voor onze opdrachtgevers die een management buy-in (MBI) willen realiseren.
Omdat wij bij BuyInside al sinds de start niets anders faciliteren dan alleen management buy-in transacties, zijn onze netwerken, databases en zoekfaciliteiten volledig geoptimaliseerd om succesvol ondernemingen te zoeken en te selecteren die perfect passen bij onze opdrachtgevers. Specifieke aanpak, searchtechnieken en natuurlijk ons landelijk intermediaire netwerk leveren daarbij iedere dag nieuwe overnameproposities op.
Leadgenerator voor bedrijven kopen
Buy-in kandidaten zetten BuyInside in als leadgenerator in hun zoektocht naar een bedrijf ter overname. Wij nemen de (re)search activiteiten voor hen uit handen en leveren overnametargets op. Altijd middels een pro-actieve benadering van de markt. Wij treden daarbij op als zoekfilter, zodat we ook daadwerkelijk realistische en passende targets voor kunnen stellen aan onze opdrachtgevers.
Als gespecialiseerd en kwalitatief MBI platform, komen wij professioneel en voor onze opdrachtgevers anoniem binnen bij overnametargets. Wij houden hen daardoor ‘uit de wind’ en produceren overnameleads, terwijl onze opdrachtgevers zich op andere zaken kunnen richten.
Als buy-in kandidaat ben je een heel ander type koper dan een strategische partij (bedrijf) of investeerder. De route naar bedrijven die bij een MBI-transactie passen is daarom ook specifiek, wij weten als geen ander manieren om bij interessante bedrijven aan tafel te komen.
Bronnen voor
overnametargets
De twee belangrijkste bronnen waar BuyInside via actieve bemiddeling overnametargets zoekt voor onze haar buy-in opdrachtgevers, zijn netwerken & databases en latente verkoop:
1. Netwerken & databases
BuyInside heeft jarenlang zorgvuldig haar landelijke netwerk opgebouwd en vormgegeven. Dit netwerk wordt dagelijks verder geoptimaliseerd.
Doordat BuyInside zich alleen richt op buy-in transacties en daarbij ook altijd het mandaat bij de buy-in manager heeft liggen, is BuyInside een betrouwbare en aanvullende partner bij het hele verkopende netwerk binnen de M&A sector. Overnameproposities, die geschikt zijn voor een buy-in constructie, worden continue bij ons aangeboden door onze collega’s in de markt en private equity partijen. Daarnaast benaderen ondernemers (eigenaren) ons zelf rechtstreeks in hun zoektocht naar een opvolger of mede-ondernemer.
Voordelen
- Eigenaar wil echt verkopen, besluit is genomen. Er kan daardoor snel worden geschakeld.
- Er is meestal uitgebreide documentatie (Informatie memorandum) voorhanden.
- Eigenaar wordt begeleid door een professionele adviseur.
Nadelen
- Bedrijf ligt in de markt. Er zijn altijd meerdere geïnteresseerde kopers, dit kunnen ook strategische kopers zijn waar je als buy-in manager moeilijk tegen kunt concurreren.
- Het oplijnen van meerdere kopers werkt prijsopdrijvend. Prijs is bij bedrijven uit deze bron dan ook vaak leidend.
- Het is een passieve bron. De passende propositie moet er maar net zijn. Het bedrijf komt namelijk naar ons toe i.p.v. andersom en sluit daarom bijna nooit zo goed op je zoekwensen aan als bij een bedrijf dat je zelf kan uitkiezen.
2. Latente verkoop
Een hele belangrijke bron van over te nemen bedrijven voor onze opdrachtgevers is de zogenaamde latente verkoopmarkt. Het gaat hier om over te nemen bedrijven die niet in de markt liggen, maar waar wel een latente wens aanwezig is om opvolging te regelen/zoeken of een medeondernemer aan boord te halen en vervolgens samen naar een volgende fase of exit te groeien. Het grootste deel van onze succesvolle transacties (circa 60%) komt voort uit deze bron.
Voordelen
- Je zit als enige en vaak als eerste kandidaat aan tafel zit.
- De klik met de verkoper is veel meer van doorslaggevend belang dan bij overnameproposities die al in de markt liggen. Je zit in eerste instantie ook meestal alleen met de verkoper, waardoor de kans op die belangrijke klik ook groot is.
- In praktijk realiseer je niet altijd een veel gunstigere prijs, wel een onderhandelingsproces dat in grote mate gebaseerd is op vertrouwen en daarmee onbetaalbare voordelen oplevert bij contractsvoorwaarden en overdracht.
- Dit searchproces ligt nooit stil, omdat we altijd door kunnen blijven zoeken. Dus (pro)actief in plaats van passief.
Via uitgebreid research en speurwerk halen wij bedrijven uit de markt die voldoen aan jouw overnamewensen. BuyInside achterhaalt voor jou vervolgens of en wat er speelt achter de voordeur van deze bedrijven. Wij zijn jouw filter en stellen uiteindelijk de overgebleven kansrijke proposities aan je voor. Wij kloppen als professionele partij voor je -op anonieme basis- aan. Een ongoing en continue searchproces, dat pas stopt wanneer jij echt beet hebt.
BuyInside is jouw entree tot deze beide bronnen. Daarbij heb je ook continue een professioneel klankbord tot je beschikking. Je hebt tijdens het searchtraject gesprekken met bedrijven uit beide bronnen, totdat je besluit echt voor één bedrijf te gaan.
Searchfund of Search(+)Fund(s)?!
Een overnamevehikel dat de laatste jaren internationaal voet aan de grond probeert te krijgen, zijn zogenaamde Searchfunds. In Nederland zijn er ook enkele actief (geweest).
Bij een Searchfund, wordt een (meestal jonge, onervaren, hoogopgeleide) buy-in manager gekoppeld aan vaak meerdere investeerders. Deze buy-in manager krijgt voor het searchproces een bedrag waarvoor hij/zij search-, advies- en overnamekosten moet dekken en waarvan hij zichzelf een maandelijkse managementfee uit kan keren. De buy-in manager is verantwoordelijk voor de search/leads en te realiseren intentieovereenkomsten. De op voorhand gekoppelde investeerders zullen proposities beoordelen en uiteindelijk als groot aandeelhouder bij een overname toetreden. De buy-in manager zal een vooraf afgesproken minderheidsbelang ‘krijgen’.
BuyInside is al sinds 2008 actief in de Nederlandse markt met een succesvolle Searchfaciliteit voor buy-in managers, waarbij wij daarnaast rechtstreeks toegang hebben tot vele financieringscontacten, waaronder ook investeerders (fondsen). BuyInside biedt daarmee Search + Funds.
Wij zijn van mening dat de grootste slagingskans voor iedere buy-in kandidaat, dus ook voor jou, ligt in een gerichte en persoonlijke aanpak van het searchproces, waarbij iedere target op waarde wordt geschat. Kwaliteit boven kwantiteit. De vrijheid daarna om zelf een investeerder aan te trekken, die past bij het bedrijf en de buy-in kandidaat, biedt onze opdrachtgever bovendien een optimale onderhandelingspositie.
BuyInside als jouw MBI search partner
Klaar om aan jouw zoekproces te beginnen? Benut onze expertise en omvangrijke netwerk in de overnamemarkt en vind jouw bedrijf!
Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek en start nu nog jouw overnametraject.
Veelgestelde vragen
Wat is een MBI (Management Buy-In)?
Een MBI is een vorm van bedrijfsovername waarbij een externe manager een bestaand bedrijf koopt en zelf de leiding gaat voeren.
Hoe werkt het zoekproces bij BuyInside?
Wij nemen de volledige search op ons: van marktverkenning tot eerste contact. Jij krijgt alleen passende proposities voorgesteld.
Wat kost een zoektraject bij BuyInside?
Afhankelijk van je profiel, zoekgebied en intensiteit van het traject stellen we een maatwerkvoorstel op.
Kan ik ook financiering vinden via BuyInside?
Ja, wij werken samen met meerdere investeerders en financiers die MBI-transacties ondersteunen. Op onze pagina MBI bedrijfsovername financiering gaan we hier uitgebreid op in.
BuyIn Connect
Naast het activeren van latente verkoop en het introduceren van netwerkproposities aan jou, ben je via BuyInside -op anonieme basis- ook continu in beeld bij verkopend adviseurs via ons platform BuyIn Connect. Hier word je als serieuze en gescreende buy-in kandidaat geëtaleerd en onder de aandacht gebracht bij onze collega’s in de markt. Deze collega’s weten dat buy-in kandidaten op ons platform allen gecommitteerd in de markt op zoek zijn en professioneel worden begeleid in hun overnametraject.