Overname ISA Trainingen door Eelco Themans

Klant

Eelco Themans

Transactie

Volledige overname

Sector

Opleidingen, Trainingen, Coaching

Persbericht FD:

Hoe is de deal tot stand gekomen?

“Dat begon met de keuze tussen zelf iets opstarten of iets bestaands overnemen.”

Waarom iets bestaands gekocht en niet – zoals het cliché van de ‘grote droom’ voorschrijft – zelf iets gestart op de fameuze zolderkamer?

“Dat heeft alles te maken met heel duidelijk hebben voor jezelf waar je goed in bent. En natuurlijk met de ervaring die je hebt. Ik ben geen pionier die een onderneming vanaf scratch gaat opbouwen. Ik ben goed in het uitbouwen van een bestaande organisatie. En ik moet gewoon een club mensen om me heen hebben. Als ik dat niet zou hebben, zou ik vereenzamen. Zelf iets beginnen zou me ook te langzaam gaan. Want voordat je dan een paar échte stappen hebt gezet, ben je weer behoorlijk wat tijd verder. Dus eigenlijk heb ik niet serieus overwogen om zelf iets te starten.”

Waar begint vervolgens de zoektocht naar een bestaande organisatie?

“Bij het opstellen van een profiel van mijn droomonderneming. Ik stelde een paar harde eisen aan de regio waarin het bedrijf gevestigd is, aan de omzet en aan het aantal medewerkers. Ik zocht een organisatie op een prettige rijafstand van mijn woonplaats Zeist, met minimaal 2 miljoen euro omzet en tussen de 10 en 30 mensen in dienst. En er waren nog wat zachte criteria die ik belangrijk vind, zoals hoe de onderneming gepositioneerd is in de markt en of er een klantgerichte en no-nonsense mentaliteit heerst.”

Hoe ontstond het contact met ISA Training & Coaching?

“Via een intermediair, BuyInside uit Doorn. Met hun had ik een uitgesproken persoonlijke klik. Maar, en dat was het verrassende, ik kende ISA niet. Zonder BuyInside was ik daar niet aangekomen.”

Hoe lang hebben de onderhandelingen al met al geduurd?

“Een aantal maanden. Dat had in eerste instantie te maken met de verkoper. Het bedrijf stond namelijk niet actief te koop. De eerste kennismaking had in april vorig jaar plaats en het duurde wel even voor hem om een en ander concreet te maken, ook omdat het om 2 bv’s ging en dus om complexe constructies. In september is er pas een bedrag genoemd. In november werden we het eens over de prijs, zodat ik begin december pas bij de banken langs kon. En toen is het heel snel gegaan want op 31 december was het uiteindelijk rond.”

Ondertussen nog wel naar bedrijven bekeken?

“Ja, ik denk dat er een stuk of 15 waren die daarvoor open stonden. Daarvan ben ik bij 7 daadwerkelijk op gesprek geweest.”

Hoe moeilijk was het om de financiering rond te krijgen?

“Niet buitensporig. Ik had wat eigen middelen maar die waren wat beperkt als je kijkt naar een overname. Het grootste gedeelte van de overnamesom is door ABN AMRO gefinancierd. Ik had trouwens ook nog Rabo en ING benaderd en alledrie wilden ze mijn plannen financieren. En alledrie zeiden ze ook dat er bij hun niet zoveel veranderd is in deze periode, maar dat alleen de kaders wat strakker moeten worden gehanteerd.”

Waarom denkt u dat ze zo relatief makkelijk insprongen op uw initiatief?

“Omdat ik zeer goed voorbereid was. Ik wist precies wat ik wilde. Ik heb de expertise omdat ik een aantal jaren directeur ben geweest bij bedrijven in dezelfde branche. En mijn businessplan was simpel en realistisch. Ik heb mezelf niet rijk gerekend door voor te spiegelen dat ik het in jaar 1 veel beter zou doen dan de vorige eigenaar, want dat kan ik ook niet aan mezelf verkopen. Plus het feit dat ik zelf financieel commitment toonde: al mijn spaargeld zit erin. En ik koop echt een stevig bedrijf. Ik koop niet een bedrijf dat afhankelijk is van de grillen van klanten.”

Wat voor kansen ziet u in een ongetwijfeld hele moeilijke markt?

“Veel trainingen worden op dit moment uitgesteld maar niet afgesteld. En wij trainen veel in sales en klantgerichtheid. Verkopen gaat nu niet meer vanzelf, dus daar wordt niet of nauwelijks op bezuinigd. En er blijft schaarste aan talent. Zeker nu de vergrijzing hard gaat toeslaan, gaat er veel kennis en vaardigheden de bedrijven uit, dus de behoefte aan training wordt steeds groter. En steeds meer dringt het besef door dat mensen het verschil maken of een organisatie succesvol is of niet.”

Bron: FD

Rol BuyInside

  • Profiel opstellen
  • Zoekproces
  • Eerste contact
  • Waardering
  • Onderhandelingen
  • Financiering
  • Finaliseren transactie

© 2024 BuyInside BV – Privacy verklaring​ – Site door Marking Amsterdam

Contactformulier

Aanmelden voor de Nationale Overname Dag? Vul onderstaand formulier in o.v.v. NOD2024. Of neem contact met ons op via: info@buyinside.nl of 020 303 0795

mailing voor adviseurs

Wil je de nieuwe MBI-profielen in uw inbox ontvangen? Meld je dan nu aan voor de BuyInside mailing voor adviseurs! Vul hieronder jouw gegevens in. Of neem contact met ons op via: info@buyinside.nl of +31 (0) 343 712 552

Contactformulier

Ziet u een match voor één van deze profielen? Vul onderstaand formulier in voor voorstellen of meer informatie. Of neem contact met ons op via: info@buyinside.nl of +31 (0) 20 303 0795

Plan een kennismakingsgesprek

Vul onderstaand formulier in voor meer informatie, vragen of het inplannen van een kennismakingsgesprek. Of neem contact met ons op via: info@buyinside.nl of +31 (0) 20 303 0795