Exit Management

Je weet dat het belangrijk is om voor verkoop van jouw onderneming, je bedrijf verkoopklaar te maken. Ook weet je dat je daar een aantal jaren de tijd voor moet nemen. Zaken optimaliseren en een stabiele, groeiende organisatie laten zien. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat het bedrijf minder afhankelijk wordt van jouzelf.

Maar wat nu als je echt toe bent aan verkoop, dit ook wil realiseren binnen een aantal jaren, maar je weet dat er nog veel potentie in jouw onderneming zit, die je er echter zelf onvoldoende uit krijgt?

Je hebt een hele mooie basis gelegd en je zou eigenlijk zelf nog een aantal jaren aan moeten blijven om bijvoorbeeld die internationale groeimogelijkheden te realiseren. Wellicht moet jouw interne organisatie verder worden geprofessionaliseerd. Of jouw onderneming is inmiddels in een volgende fase beland, waarin een ander type aansturing benodigd is.

Je bent dus op zoek naar bepaalde competenties die er nu binnen het bedrijf niet (voldoende) aanwezig zijn. Competenties die belangrijk zijn om die cruciale stappen te zetten om straks een hele mooie “exit” te kunnen realiseren aan een strategische partij.

Als je heel eerlijk bent, dan heb je al een aantal pogingen gedaan om zelf de gewenste groeistappen zetten de afgelopen jaren. Je hebt zelfs al verschillende malen iemand van buitenaf in loondienst aangetrokken. Dit heeft echter niet tot succes geleid, omdat de èchte betrokkenheid, het ondernemerschap ontbrak. Een door ons veel gehoorde klacht van ondernemers.

De oplossing voor deze uitdaging is voor jou wellicht een minder voor de hand liggende, maar voor ons dagelijkse kost en eigenlijk een hele logische. Je zou ervoor kunnen kiezen een gedeelte van jouw aandelen aan een opvolger van buiten het bedrijf te verkopen. Die opvolger (MBI-er) beschikt over aanvullende en andere kwaliteiten dan nu aanwezig zijn binnen het bedrijf.

Je trekt vervolgens als partners een aantal jaren op, waarbij de gedachte is dat u samen met de als aandeelhouder toegetreden MBI-er de onderneming naar een hoger plan tilt. Het bedrijf wordt tegelijkertijd minder afhankelijk van jou als persoon. Het primaire doel is om de onderneming na verloop van een aantal jaren gezamenlijk te verkopen aan een strategische partij. In die periode is het bedrijf gegroeid en heeft een professionaliseringsslag gemaakt. Daarnaast beschikt de onderneming over een zeer goed ingewerkte en capabele opvolger, die bereid is ook na verkoop nog een bepaalde periode aan te blijven.

En als iets de waarde van jouw onderneming verhoogd, is het wel een aantal jaren van mooie groei, professionalisering en mindere afhankelijkheid van jou als DGA. Je bent straks in staat de onderneming met een grote strik er om heen in de markt te zetten en heeft tegelijkertijd een fall back scenario als dit niet lukt: een MBO (management buy-out)!

Want mocht het onverhoopt toch niet lukken om uw bedrijf t.z.t. aan een strateeg te verkopen, dan heb je in ieder geval een opvolger die het bedrijf, eventueel samen met een investeerder, van jou zal willen kopen. Je kan jezelf hoe dan ook over een aantal jaren (en wellicht geleidelijk al eerder) uit de operaties terugtrekken.

Wij kennen veel MBI-kandidaten die zeer geïnteresseerd zijn in zo’n type transactie. MBI-ers uit verschillende branches, die beschikken over de juiste ervaring, ondernemerschap en bereid zijn zich met serieuze middelen te committeren aan uw onderneming. Met hen zijn ook vooraf afspraken te maken over het eventueel aanblijven als directeur gedurende een minimaal aantal jaren na verkoop of het overnemen van de gehele onderneming, mocht strategische verkoop toch lastig zijn.

Dus DGA: denk vooruit, neem het heft in handen en zorg dat je op tijd begint met het plannen en optimaliseren van jouw eigen exit!  Actief exit management dus!

Laura Schagen

Managing partner BuyInside

Andere berichten

© 2023 BuyInside BV – Privacy verklaring​ – Site door Marking Amsterdam

Plan een kennismakingsgesprek

Vul onderstaand formulier in voor meer informatie, vragen of het inplannen van een kennismakingsgesprek. Of neem contact met ons op via: info@buyinside.nl of +31 (0) 343 712 552