“Gelukszoekers zonder geld, die niet weten wat ze willen”. Er heerst scepsis bij verkopers en hun adviseurs over de MBI-kandidaat. Waar ligt dat toch aan?
In de huidige markt zijn er veel managers in loondienst die zich via internet direct als ‘serieuze’ koper van een bedrijf opwerpen. Gewapend met een algemeen profiel, je wilt immers niets uitsluiten, wordt de zoektocht naar het over te nemen pareltje via internet en intermediairs ingezet.
Als je met onvoldoende focus de overnamemarkt betreedt, is de kans groot dat jouw zoektocht naar een onderneming op een teleurstelling uitloopt. Veel bedrijven passen in je algemene profiel. Een voordeel denk je, maar geen enkel bedrijf past ècht goed. Inderdaad, je weet wel wat je niet zoekt.
Maar hoe ziet dat ideale bedrijf er dan wel uit? Keuzes maken wordt lastig, omdat een juiste kwalitatieve toetsing ontbreekt. Je weet niet langs welke lat je de bedrijven moet leggen. Bovendien weten verkopers en hun adviseurs niet goed wat je zoekt en zullen zij zich niet aangesproken voelen tot jouw profiel: je bent de 13e in het dozijn.
Succes
Focus is de basis van ieder MBI-traject. Focus levert jou een efficiënt en effectief zoektraject op en gaat veel verder dan alleen de branche en regio benoemen. Een goed gefocuste MBI-er heeft een visie ontwikkeld op de doelmarkt en weet vooral aan welke typeringen zijn bedrijf moet voldoen. Hij kent zijn toegevoegde waarde als ondernemer en weet in welke omgeving hij excelleert. Het in kaart brengen van die essentiële typeringen levert een gericht zoekprofiel op dat vaak branche overschrijdend is. Door op die manier te focussen vergroot je dus juist jouw overnamemogelijkheden.
Een duidelijke focus biedt de MBI-er richting en een onderscheidend profiel. Daardoor komt hij bij de verkoper en zijn adviseur als een potentiële opvolger in beeld. Uiteraard, er is meer voor nodig om hen ervan te overtuigen dat je op alle gebieden een serieus te nemen partij bent. Maar zonder focus is het verloren tijd om je daar druk over te maken. Je zult dan in veel gevallen niet eens bij de verkoper aan tafel worden uitgenodigd!
Anne Huitema
Managing Partner BuyInside