“Hoe gaat het met jullie en hoe staat het er voor in de MBI markt?” Die vraag wordt ons voortdurend gesteld. Vaak in de verwachting dat wij nu “slechte tijden” beleven.
Niets is echter minder waar. De MBI markt is een markt die in alle tijden beweging kent. Er is namelijk altijd behoefte aan sterke MBI-kandidaten en dus is er altijd markt voor MBI transacties.
Hoogconjunctuur
In tijden van hoogconjunctuur, tijden die nog niet zo ver achter ons liggen, biedt de MBI-er een solide en inmiddels volledig ingeburgerd alternatief voor strategische verkoop. Ook steeds vaker samen met participatiemaatschappijen, die met hun kapitaal op zoek zijn naar sterke MBI-ers. Ondernemers met de juiste passende ervaring in de branche van het betreffende bedrijf. In deze tijden klimmen prijzen immers omhoog en zal er alleen al daarom voor solide management en stevige continuïteit in leiding van het bedrijf gezorgd moeten worden.
Laagconjunctuur
In tijden van laagconjunctuur zijn er minder alternatieven voorhanden voor een DGA op zoek naar opvolging. Toch zijn er MBI-ers met voldoende zelfvertrouwen, ervaring en kennis van de markt, die juist dan een kans zien om als ondernemer in een passend bedrijf te stappen. Bij bedrijven van grotere omvang zal ook hier een investeringsmaatschappij een rol willen blijven spelen. De investeringsdruk van deze partijen blijft immers ook in laagconjunctuur een belangrijke factor.
Onzekere tijden
Op dit moment zijn de tijden voor lang niet alle, maar wel een flink aantal, branches onzeker te noemen. We zien dat veel dga’s behoefte hebben om een gecommitteerde ondernemer met de juiste ervaring en competenties als mede-aandeelhouder aan boord te halen. Juist om het bedrijf samen (weer) naar een hoger plan te tillen.
In deze gevallen gaat het dus niet over volledige overdracht van het bedrijf, maar wel over versterking van de leiding van het bedrijf en het veiligstellen van de opvolging. Vaak worden er dan ook al afspraken gemaakt over een gezamenlijke exit met, of koop van het restant van de aandelen door de betreffende MBI-er.
Maar wij zien momenteel zeker ook dga’s die voor 100% verkoop willen gaan, mits de juiste opvolger zich zelf bij hen aandient.
In alle tijden geldt echter, dat kunnen wij niet vaak genoeg herhalen: “schoenmaker blijf bij je leest”. Een MBI-er is immers juist een versterking cq. goede opvolger, omdat hij relevante ervaring heeft in de branche of heel goed paralellen met zijn eerdere ervaring kan trekken.
In moeilijke tijden is dit helemaal essentieel!
We merken dat in dit coronatijdperk, mensen zich heel bewust bezinnen op hun toekomst. Het is dan ook goed te zien dat het aanbod aan sterke ondernemende MBI-kandidaten toeneemt. MBI-ers die een weloverwogen beslissing nemen, om via ons actief op zoek gaan naar bedrijven waar ze hun ervaring kunnen benutten. Kansen liggen er in ieder geval voldoende voor de juiste kandidaten!
Dus Goede tijden Slechte tijden: altijd MBI tijden!
Laura Schagen
Managing Partner BuyInside
Column is geplaatst op Brookz