Grip op je MBI planning

De zomer loopt tegen het einde. Velen genieten nog na van de vakantie. Ben je echter op zoek naar jouw management buy-in (MBI), dan voelt zo’n lange zomer als “verloren tijd”. Je wilt immers heel graag aan de slag gaan, maar je hebt jouw ‘bedrijf’ nog (steeds) niet gevonden. Je wilt ondernemen met jouw eigen bedrijf of in ieder geval zicht hebben op dat bedrijf en dus in onderhandeling zijn.

Niet dat de komkommertijd van de zomervakanties ideaal was om volop gesprekken met verkopers te arrangeren. Laten we stellen dat die in hun strandstoel zaten om knopen door te hakken over hun opvolging. Deze tijd, zo vlak na de vakanties, kan je als MBI-er echter wel goed gebruiken om ervoor te zorgen dat er straks snel licht aan het einde van de tunnel is en je dit jaar nog onderhandelt met de verkoper van jouw gewenste eigen bedrijf. Want er zijn zeker zaken ‘afdwingbaar’ en ook de doorlooptijd van het MBI-proces is te beïnvloeden. Een aantal zaken is daarbij van belang:

Focus

Weet heel goed wat je zoekt (niet wat je niet zoekt) en laat je zich daarom niet afleiden door andere ‘leuke’ verkoopdossiers?! Kan je daardoor keuzes maken en goede analyses maken van de over te nemen business? Bij voorkeur sluit die business aan op jouw ervaring, zodat een keuze makkelijker, sneller en steviger is.

Toegevoegde waarde

Heb je duidelijk wat jouw specifieke toegevoegde waarde is en in welke omgeving deze het beste tot zijn recht komt? Je zal jezelf dan sneller zien zitten in de specifieke DGA rol die bij dat bedrijf hoort.

Commitment

Ben je voldoende gecommitteerd? Naar jezelf toe; “ik ga dit jaar een bedrijf overnemen, punt!” en kan je commitment afgeven richting derden (heb je de consequenties van jouw keuze thuis al voldoende besproken, beschik je over voldoende eigen middelen)?

Gesprekken

Ik bedoel hier met name de aantallen bedrijven die je wilt bezoeken. Als het goed voelt en klopt, dan moet je durven kiezen. Dat heeft zeker ook met voorgaande punten te maken. ‘Het gras is altijd groener aan de overkant’. We maken te vaak mee dat klanten vooral veel gesprekken willen en daarmee veel ‘vergelijkingsmateriaal’ zoeken. Het grote gevaar is dat deze aantallen en verschillen afleiden van de focus, tijd kosten en de keuze bemoeilijken.

Leiderschap

Leid het proces. Blijf altijd regisseur van je eigen MBI-traject! Je hebt goede adviseurs om je heen, maar die adviseren. Blijf in open communicatie aan tafel met de verkoper en trek zaken, waaronder planning, naar jou toe. Zodoende stel je jezelf minder afhankelijk en heel ondernemend op.

DGA’s willen weer, ook MBI

Anders dan in voorgaande jaren ziet de nabije toekomst voor veel bedrijven er weer een stuk rooskleuriger uit, wat zich vertaalt in een meer gunstige verkoopprijs. Daardoor zijn meer DGA’s beried tot verkoop dan een aantal jaar geleden. Wees ook hier pro-actief en laat de betreffende DGA weten dat zijn opvolger ook al in de markt is.

Gefaseerd overnemen

Last but not least noem ik deze in dit rijtje. Niet dat dit een doel op zich moet zijn, maar het is steeds vaker een uitvloeisel van onderhandelingen en dus een hele realistische uitkomst van uw MBI plannen. Via een gefaseerde overname neem je in enkele stappen het bedrijf over. Niet zelden wordt voor de overname van een eerste tranche externe financiering nog buiten boord gehouden, waardoor er sneller kan worden geschakeld. Zie ook eerdere columns van ons over dit onderwerp.

1 januari komt wellicht dan nog wat te vroeg, voordat je bij de notaris zit, maar wie weet staat de afspraak dan wel al in de agenda. Op naar een mooie jaarwisseling!

Anne Huitema

Managing partner

Andere berichten

© 2023 BuyInside BV – Privacy verklaring​ – Site door Marking Amsterdam

Plan een kennismakingsgesprek

Vul onderstaand formulier in voor meer informatie, vragen of het inplannen van een kennismakingsgesprek. Of neem contact met ons op via: info@buyinside.nl of +31 (0) 343 712 552