Management Buy In & Build

Naast een deel overnemen, gefaseerd of volledig overnemen, kun je als MBI-er uiteraard ook ‘meervoudig overnemen’.

Ze zitten er steeds vaker tussen:  MBI-ers die zich met voorbedachte rade richten op een meervoudig overnameproces. Het doel daarbij is om straks meerdere bedrijven zelfstandig werkend onder bijvoorbeeld een holdingstructuur of geïntegreerd in een groter geheel te (laten) runnen. Een soort serial mbi-er dus. Waarom zou je inderdaad, als je juist zo goed bent in het managen en uitbouwen van een bestaande business/ platform, dit tot 1 bedrijf beperken?

Goede MBI-strategie

Mits het bij je past en je direct een investeerder aan je hebt gebonden, voor wie je ‘een man met een plan’ bent, kan de buyIn & build een hele goede  strategie zijn om jouw specifieke ondernemerskwaliteiten optimaal te benutten en je ambities te realiseren.

Het is niet iets wat dit type mbi-ers overkomt. Nee, we zien dat er een ambitieus plan en doel al aan het begin van een zoekproces aan ten grondslag ligt. Je bent een strateeg, denkt als een investeerder en hebt een duidelijke visie op een markt. Je kijkt verder dan je eigen/eerste bedrijf en weet welke disciplines nodig zijn om een dominante speler in die markt te zijn en wilt dat ook worden. Je houdt zelf grip op het proces en bent in staat om het uit te voeren. Kortom, je bent een hele interessante MBI-er voor een investeerder.

Samen met investeerder

Het eerste over te nemen bedrijf is een middel waarmee je kunt ondernemen en dient als ferme basis om de buyIn&build uit te rollen. Vergeet niet dat het om MKB bedrijven gaat, waar in het begin vaak veel moet gebeuren en je vol de operatie/markt in moet. Voor dit type MBI-ers is op een gegeven moment echter hun rol ‘uitgespeeld’ en hebben ze een sterk zelfstandig(er) operationeel apparaat neergezet; ‘de trein is gaan rijden’. Samen met je investeerder kun je nu verder kijken naar nieuwe bedrijven. Zonder die investeerder zouden waarschijnlijk al je middelen in de eerste overname zijn gaan zitten, waardoor een ‘build’ strategie ver naar achteren schuift.

Interessante targets gespot

Tijdens je eerste zoekproces heb je al meerdere bedrijven ontmoet, die waarschijnlijk in een zelfde  of aanpalende business opereren. Je had destijds parallel gesprekken en onderhandelingen kunnen voeren. Het lijkt echter logischer, gezien de intensiteit van een enkele MBI, om contacten aan te houden en later te activeren mits verkoop nog op de agenda staat. Bij bedrijven waar verkoop destijds sluimerde en nog niet actief in de markt waren (latente verkoop), is de kans groter dat ze nog niet verkocht zijn. Bovendien heb jij nog steeds (als enige) een lijntje naar de dga. Een voordeel van eerst 1 bedrijf kopen en op de rit krijgen is daarnaast ook dat je nu ook beter weet welke bedrijven/business als schakel bij je eerste bedrijf passen.

Denk groot!

BuyIn & Build is een overnamestrategie, die misschien wel heel goed bij deze tijd past. Een tijd waarin relatief veel verkoop zich aandient, er veel geld in de markt is en sommige markten (verder) zullen consolideren. Ga op zoek naar je investeerder en denk groot! Denk meer!!

Anne Huitema, managing partner BuyInside

column is ook gepubliceerd op Brookz

Andere berichten

© 2024 BuyInside BV – Privacy verklaring​ – Site door Marking Amsterdam

Contactformulier

Aanmelden voor de Nationale Overname Dag? Vul onderstaand formulier in o.v.v. NOD2024. Of neem contact met ons op via: info@buyinside.nl of 020 303 0795

mailing voor adviseurs

Wil je de nieuwe MBI-profielen in uw inbox ontvangen? Meld je dan nu aan voor de BuyInside mailing voor adviseurs! Vul hieronder jouw gegevens in. Of neem contact met ons op via: info@buyinside.nl of +31 (0) 343 712 552

Contactformulier

Ziet u een match voor één van deze profielen? Vul onderstaand formulier in voor voorstellen of meer informatie. Of neem contact met ons op via: info@buyinside.nl of +31 (0) 20 303 0795

Plan een kennismakingsgesprek

Vul onderstaand formulier in voor meer informatie, vragen of het inplannen van een kennismakingsgesprek. Of neem contact met ons op via: info@buyinside.nl of +31 (0) 20 303 0795