In welke branche komt een management buy-in het meest voor?
MBI-transacties heb je in alle soorten en maten en komen in uiteenlopende branches voor. Maar bij welk type bedrijven zie je MBI-transacties nu eigenlijk het meest? En is daar een reden voor?
MBI vormen
Allereerst is belangrijk je te realiseren dat het bij een MBI-transactie gaat om een opvolger van buiten het bedrijf, die via een overname een volledig of gedeeltelijk belang in de onderneming verwerft. Dit om er vervolgens, meestal als algemeen directeur, ook leiding aan te gaan geven.
Het gaat vaak om een volledige overname van een bedrijf, mogelijk samen met een participatiemaatschappij. Maar het kan ook gaan om het toetreden tot een bedrijf als mede-aandeelhouder cq. partner van de huidige DGA(s).
Dit type transactie komt in vrijwel elke sector voor. Toch springen er twee branches uit waarbinnen vaker MBI-transacties voorkomen.
MBI-transacties in de techniek
Dit is het geval bij technische bedrijven. Ondernemingen met een eigen product, eigen ontwikkeling of anderszins een sterk toegevoegde waarde.
Bij deze bedrijven in de “techniek” zien we nogal eens het traditionele plaatje van de oprichter op leeftijd die aan opvolging toe is. Het bedrijf is onder zijn leiding gegroeid tot een bepaalde omvang. Dit ondanks het feit dat het vaak om een technisch gedreven ondernemer gaat, die minder affiniteit met zowel gestructureerde salesactiviteiten als het managen van de onderneming heeft. Hij is waarschijnlijk niet de aangewezen persoon om het bedrijf naar de volgende (groei)fase te leiden en daarbij behorende professionaliseringsslag te maken.
In deze branche gaat het vaak om volledige opvolging (100% verkoop), maar hier kan ook een MBI-transactie in de vorm van een geleidelijke overdracht heel goed passen. Een situatie waarbij de verkoper nog een aantal jaren meeprofiteert van toekomstige (toegenomen) resultaten en met een sterke MBI-er de potentie van de onderneming uit z’n bedrijf weet te halen.
MBI-transacties is de ICT
Daarnaast komen MBI-transacties in onze ervaring ook meer dan gemiddeld voor bij ICT bedrijven. Vaak hebben deze bedrijven al meerdere aandeelhouders. Veelal is er al een investeerder aan boord, of is er behoefte aan aanvullende kapitaal voor een nieuwe groeifase, waarbij er ook weer andere competenties benodigd zijn.
Hier zien we ook dat er vaker wisseling van aandeelhouders plaatsvindt. En het komt regelmatig voor dat er tussen de bestaande aandeelhouder(s) en de toetredende MBI-er van het begin af aan duidelijke afspraken worden gemaakt over het toewerken naar een strategische exit binnen een aantal jaar.
Een minder behoudende branche met een open mind ten aanzien van de eigendomsstructuur van de onderneming dus. Ingegeven door het feit dat er vaak sprake is van sterke groei, behoefte aan additioneel kapitaal en verschillende competenties in de (elkaar snel opvolgende) fases van de onderneming. In deze branche zien we minder vaak volledige (100%) MBI-transacties, er is vaker sprake van een partnershipstructuur.
MBI-transacties in overige branches
Dit betekent echter zeker niet dat in andere sectoren de kansen op een MBI-transacties veel kleiner zijn. Wij begeleiden net zo goed MBI-ers in andere branches. Van ondernemingen in de dienstverlening tot bijvoorbeeld bedrijven in food en consumentenproducten.
MBI-transacties kunnen in elke branche interessant zijn voor betrokken partijen. Juist omdat een MBI-er niet alleen een rol kan vervullende in gevallen van volledige of geleidelijke opvolging van het bedrijf. Maar zeker ook in een behoefte kan voorzien bij het overnemen van een gedeelte van de aandelen in geval van vertrek van een van de aandeelhouders. Of als de zittende aandeelhouder op zoek is naar een partner met een aanvullende ervaring of netwerk.
En omdat BuyInside sterk gelooft in het rechtstreeks benaderen van bedrijven die goed bij een de ervaring en het profiel van de zoekende MBI-kandidaat past, komen wij via die weg in gesprek met DGA’s en kunnen we een latente behoefte boven tafel krijgen. Of dit nu gaat om een volledige opvolging of een ander type MBI-transactie. En die behoefte kan zich in alle branches voordoen, zolang de ervaring van de MBI-er hier maar op aansluit!
Laura Schagen, managing partner BuyInside