Opinie

Bedrijf overdragen aan een nieuwe opvolger

Als specialist in het begeleiden van management buy-in-transacties (MBI) komt het regelmatig voor dat we ondernemers/eigenaren spreken die niet goed weten wat een MBI-transactie inhoudt of het helemaal niet kennen.

Als de betreffende ondernemer directeur is van een familiebedrijf waar zoon, dochter, neef of nicht al goed wordt voorbereid deze rol over te nemen, is dat natuurlijk geen enkel probleem. Als dat niet het geval is, kun je als ondernemer ook het geluk hebben dat je ideale opvolger al actief is als werknemer binnen je bedrijf.

Als deze man of vrouw niet alleen een goede manager, maar ook een prima ondernemer is, vinden ook wij natuurlijk dat verdere verdieping in wat een MBI-transactie inhoudt weinig zinvol is.

MBI-transactie

Maar wat als er niemand in beeld is als opvolger en je bent zo langzamerhand wel toe aan verkoop van je bedrijf? Je moet dan op zoek naar een partij waaraan je met een gerust hart je klanten, medewerkers en andere partijen waar je een hechte relatie mee hebt opgebouwd over kan dragen. Is dat de concurrent waar je jarenlang tegen gevochten hebt? Houdt deze concurrent de kern van je bedrijf in stand en welke normen en waarden gaan er gelden? Blijft je naam op de gevel staan en blijft deze gevel wel op dezelfde locatie?

Allemaal vragen die door het hoofd kunnen spoken van een ondernemer die op het punt staat misschien wel de belangrijkste beslissing uit zijn leven te nemen: verkoop van het bedrijf waar jarenlang ziel en zaligheid in gestopt is. Voor deze ondernemers is het heel nuttig te begrijpen wat een MBI-transactie als alternatief inhoudt en wat bij dergelijke trajecten de mogelijkheden, maar ook de valkuilen zijn.

Ondernemen door overnemen

Als mogelijk alternatief komen private equity-partijen in beeld. Hier vraagt een verkopende ondernemer zich vaak af: aan wie verkoop ik mijn bedrijf eigenlijk? Wat gaat er op langere termijn gebeuren? Belangrijke vragen om op zo’n moment bij stil te staan en ook een goede reden om je te gaan verdiepen in nog een heel mooi ander alternatief: verkoop aan een MBI-manager, die in onze woorden gaat ‘ondernemen door overnemen’.

“Overdracht aan een nieuwe ondernemer is het overwegen waard, je haalt daarmee als het ware een ideale schoonzoon of -dochter in huis.” – Anne Huitema

Voor de goede orde: wij raden verkoop aan een concurrent of aan een private equity-partij niet altijd af; het kan in bepaalde situaties de beste oplossing zijn voor overdracht van een onderneming en ook met dergelijke transacties hebben we positieve ervaringen. Maar overdracht aan een nieuwe ondernemer is het overwegen waard, je haalt daarmee als het ware een ideale schoonzoon of -dochter in huis.

Vlees en bloed

De MBI-managers waar wij een bedrijf voor zoeken hebben een aantoonbare drive om ondernemer te worden of zijn dat al (geweest). Geen bevlieging, maar een weloverwogen besluit waarvoor serieuze middelen aanwezig zijn. Een droom waar het niet eerder van gekomen is vanwege mooie carrièrestappen. Nu staat het besluit om ondernemer te worden vast en wordt tijd vrijgemaakt voor een professionele zoektocht naar interessante bedrijven om over te nemen.

Voor de verkopende ondernemer geldt: ‘what you see is what you get’. Geen vertegenwoordiger van een bedrijf of investeerder, maar een mens van vlees en bloed die alles aan de kant zet om te gaan ondernemen. En heel belangrijk: met voor verkopende ondernemers (en soms ook voor collega-adviseurs) verrassend interessante biedingen, ook bij het grotere MKB.

Joost Snoep

Managing partner BuyInside

Dit artikel is gepubliceerd op Brookz

Als specialist in het begeleiden van management buy-in-transacties (MBI) komt het regelmatig voor dat we ondernemers/eigenaren spreken die niet goed weten wat een MBI-transactie inhoudt of het helemaal niet kennen.

Als de betreffende ondernemer directeur is van een familiebedrijf waar zoon, dochter, neef of nicht al goed wordt voorbereid deze rol over te nemen, is dat natuurlijk geen enkel probleem. Als dat niet het geval is, kun je als ondernemer ook het geluk hebben dat je ideale opvolger al actief is als werknemer binnen je bedrijf.

Als deze man of vrouw niet alleen een goede manager, maar ook een prima ondernemer is, vinden ook wij natuurlijk dat verdere verdieping in wat een MBI-transactie inhoudt weinig zinvol is.

MBI-transactie

Maar wat als er niemand in beeld is als opvolger en je bent zo langzamerhand wel toe aan verkoop van je bedrijf? Je moet dan op zoek naar een partij waaraan je met een gerust hart je klanten, medewerkers en andere partijen waar je een hechte relatie mee hebt opgebouwd over kan dragen. Is dat de concurrent waar je jarenlang tegen gevochten hebt? Houdt deze concurrent de kern van je bedrijf in stand en welke normen en waarden gaan er gelden? Blijft je naam op de gevel staan en blijft deze gevel wel op dezelfde locatie?

Allemaal vragen die door het hoofd kunnen spoken van een ondernemer die op het punt staat misschien wel de belangrijkste beslissing uit zijn leven te nemen: verkoop van het bedrijf waar jarenlang ziel en zaligheid in gestopt is. Voor deze ondernemers is het heel nuttig te begrijpen wat een MBI-transactie als alternatief inhoudt en wat bij dergelijke trajecten de mogelijkheden, maar ook de valkuilen zijn.

Ondernemen door overnemen

Als mogelijk alternatief komen private equity-partijen in beeld. Hier vraagt een verkopende ondernemer zich vaak af: aan wie verkoop ik mijn bedrijf eigenlijk? Wat gaat er op langere termijn gebeuren? Belangrijke vragen om op zo’n moment bij stil te staan en ook een goede reden om je te gaan verdiepen in nog een heel mooi ander alternatief: verkoop aan een MBI-manager, die in onze woorden gaat ‘ondernemen door overnemen’.

“Overdracht aan een nieuwe ondernemer is het overwegen waard, je haalt daarmee als het ware een ideale schoonzoon of -dochter in huis.” – Anne Huitema

Voor de goede orde: wij raden verkoop aan een concurrent of aan een private equity-partij niet altijd af; het kan in bepaalde situaties de beste oplossing zijn voor overdracht van een onderneming en ook met dergelijke transacties hebben we positieve ervaringen. Maar overdracht aan een nieuwe ondernemer is het overwegen waard, je haalt daarmee als het ware een ideale schoonzoon of -dochter in huis.

Vlees en bloed

De MBI-managers waar wij een bedrijf voor zoeken hebben een aantoonbare drive om ondernemer te worden of zijn dat al (geweest). Geen bevlieging, maar een weloverwogen besluit waarvoor serieuze middelen aanwezig zijn. Een droom waar het niet eerder van gekomen is vanwege mooie carrièrestappen. Nu staat het besluit om ondernemer te worden vast en wordt tijd vrijgemaakt voor een professionele zoektocht naar interessante bedrijven om over te nemen.

Voor de verkopende ondernemer geldt: ‘what you see is what you get’. Geen vertegenwoordiger van een bedrijf of investeerder, maar een mens van vlees en bloed die alles aan de kant zet om te gaan ondernemen. En heel belangrijk: met voor verkopende ondernemers (en soms ook voor collega-adviseurs) verrassend interessante biedingen, ook bij het grotere MKB.

Joost Snoep

Managing partner BuyInside

Dit artikel is gepubliceerd op Brookz

Terug naar overzicht