Bedrijf verkopen: opties

Je wilt je bedrijf verkopen; maar wat is de beste optie? Iedere ondernemer heeft een eigen reden voor de verkoop van zijn of haar bedrijf. De reden, maar vooral de gewenste eindsituatie zijn bepalend voor de keuze in de verkoopstrategie. Er zijn diverse verkoopopties te kiezen. Management buy-in, management buy-out, pre-exit, private equity of een strategische verkoop . Lees hier meer over de verschillende soorten verkopen. Onze experts adviseren je graag in het realiseren van je einddoel: een succesvolle verkoop, zoals jíj het wilt. Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek met ons in voor meer informatie. 

Waarom wil je het bedrijf verkopen?

Wat is precies de reden? Waarom wil je het bedrijf verkopen? Welk doel heb je daarmee voor ogen? Wat is de gewenste eindsituatie? De ideale verkoopsituatie?

Wil je bijvoorbeeld:

Er zijn diverse redenen om volledig of gedeeltelijk te stoppen. Allen met een ander eindresultaat en niet allemaal geschikt voor alle type kopers. Onze adviseurs zorgen ervoor dat je belangrijkste wensen terugkomen in het eindresultaat. Checken of je bedrijf en jijzelf al klaar zijn voor de verkoop? Lees hier meer.

Opbrengst van je verkoop

De uiteindelijke financiële opbrengst uit de verkoop van je bedrijf is belangrijk! Maar er zijn meer elementen belangrijk in de overgang van jouw bedrijf naar een nieuwe partij. Denk ook eens aan:

Ook deze opties en gevolgen spelen een grote rol in de te kiezen verkoopstrategie.

Bedrijf verkopen:
de verkoopopties

Aan de hand van je verkoopeisen, huidige-  en gewenste situatie, kan er een strategische keuze gemaakt worden tussen een van de verkoopopties. Onze adviseurs staan je hier graag in bij.

1. Management buy-in

Bij een Management buy-in (MBI) verkoop jij je bedrijf aan een persoon van buiten je organisatie, iemand van vlees en bloed. Letterlijk je opvolger, die het stokje geheel, gedeeltelijk of gefaseerd van je gaat overnemen. Je haalt je opvolger binnen, die goed past bij je bedrijf en cultuur. Vaak heeft deze MBI kandidaat uitgebreide ervaring en kennis van je markt en brengt hij/zij iets extra’s, waar je bedrijf juist nu behoefte aan heeft.

BuyInside is als dé MBI autoriteit in Nederland jouw entree naar gesprekken met geschikte opvolgers of mede-ondernemers. Lees hier meer informatie over Management buy-in.

2. Management buy-out

Eén of enkele van je werknemers nemen je bedrijf geheel of gedeeltelijk over. Voordeel bij een management buy-out is dat je niet op zoek hoeft naar je koper en vertrouwd bent met je opvolger(s). Zij kennen het bedrijf dat ze gaan overnemen bovendien ook goed. Een extra pré voor een aan te trekken financier. In tegenstelling tot een MBI kandidaat, beschikt een werknemer niet altijd over middelen om zich in te kopen. Los van het feit dat er een geschikte opvolger tussen je werknemers moet zitten, die daarnaast ook het talent en de ambitie heeft om te ondernemen.

3. Pre-exit

Je hebt succes gebouwd. Na jaren van hard werken wil je nu een deel verzilveren, maar nog niet afscheid nemen. Je kunt dan besluiten om alvast een deel van je bedrijf te verkopen. Dat kan een meer- of een minderheid zijn. Wellicht wil je wat afstand nemen, niet meer dagelijks alle verantwoordelijkheid. Of wil je risico’s spreiden en een deel van je gebouwde succes alvast veiligstellen. Er zijn verschillende redenen om gedeeltelijk een stap terug te doen.

De belangrijkste reden waarom ondernemers bij BuyInside aankloppen voor een pre-exit is vaak vanwege het feit dat ze beseffen dat er een andere ondernemer (erbij) nodig is om het bedrijf naar een volgende fase te trekken. Iemand met de skills en ervaring die daarvoor nodig is en die de huidig ondernemer ontbeert. 

Als je bij een pre-exit verkoopt aan nieuw aan te trekken mede-ondernemer, dan spreek je van een management buy-in, of van een management buy-out als je een deel aan je werknemer(s) verkoopt.

4. Strategische verkoop

Een bij ondernemers direct voor de hand liggende optie lijkt de verkoop aan een ander bedrijf. Een concurrent of een bedrijf die met de overname van jouw bedrijf voet aan de grond in Nederland wil zetten of een nieuwe markt erbij wil kopen. Het gaat hier vaak om een volledige verkoop (100%). Het kan heel interessant en lucratief zijn om aan een ander bedrijf te verkopen. Een collega-bedrijf dat persé jouw bedrijf, markt en omzet wil kopen heeft hier misschien meer voor over en meer mogelijkheden om dat te realiseren.  Relevante vragen bij verkoop aan een ander bedrijf, bijvoorbeeld een concurrent, kunnen zijn:

5. Private equity

Je bedrijf verkopen aan een investeerder betekent dat je een deel of je gehele bedrijf verkoopt aan een nieuwe aandeelhouder, die niet direct een nieuwe (mede)ondernemer is. Je kunt besluiten een deel van je bedrijf alvast te verkopen aan een investeerder (pre-exit) en daarbij zelf als ondernemer/directeur aan het roer te blijven Een andere optie is om je bedrijf direct en volledig te verkopen aan een investeerder, waarbij jij afscheid neemt. Zij zullen dan een nieuwe manager/ondernemer aantrekken, die het bedrijf verder gaat leiden, omdat investeerders zelf niet op de bok gaan zitten.

Meer informatie over bedrijfsopvolging via een MBI?

Neem contact met ons op voor gericht en persoonlijk advies voor een verkoop die bij jou past. Lees hier hoe een verkoopproces in zijn werk gaat en hier met welke diensten onze experts je hierin kunnen begeleiden. BuyInside is ruim 15 jaar expert op het gebied van MBI transacties en heeft een groot netwerk van MBI-kandidaten! Mocht blijken dat verkoop aan een MBI-er niet logisch is of niet de voorkeur geniet, dan schakelen we onze search capaciteit, systemen en onze netwerk graag in om verkoop aan een andere partij te realiseren. Kortom: wij vinden de kopers, die jouw bedrijf zoeken.